Webbanalys är - enkelt uttryckt - allt det du gör för att förstå användarbeteendet på din hemsida.
Men för att kunna dra slutsatser av dina besökares beteende så måste den tekniska plattformen fungera. Därför involveraras även en teknisk aspekt i begreppet Webbanalys. Den tekniska aspekten kan innebära att du regelbundet gör en hälsokontroll av dina mätverktyg, webbplattform, dina script och så vidare. För om inte plattformen fungerar kommer du inte kunna dra slutsatser av datan du samlat in.
När det kommer till beteendeanalys så handlar det om att gå på djupet med dina besökares beteende, härkomst, demografi. Allt för att få en tydlig bild av hur målgruppen faktiskt ser ut. Till exempel har du kanske frågor som:
Vilka besöker min site? Vad är genomsnittsåldern på mina bäst betalande kunder? Var sker flest avhopp i köpflödet? Varför? Komunicerar jag med rätt målgrupp? Hur kan jag göra sidan snabbare?
Allt detta kan du få svar på om du lär dig vad du ska titta på och vad du ska ställa det i relation till.
Vi använder primärt Google Analytics och Funnel för våra kunder när vi arbetar med webbanalys.