Visste du att prognosen säger att år 2025 kommer 95% av all media köpas programmatiskt? Alltså att även annonsplatser i tidningar, radio, utomhus samt i TV kommer köpas enligt förbestämda regler. Eller att du kan göra det redan idag?
Enkelt uttryck samlar programmatiska annonsköp ihop dina annonser, data och mål, och bestämmer vilka visningar som skall köpas på ett effektivare sätt än vad en människa kan göra. Just ordet ‘programmatic’ syftar på hur kampanjer bokas, analyseras, optimeras och hur annonser köps i realtid. Med andra ord, genom att köpa annonser programmatiskt sparar du tid och pengar och kan nå dina kunder på ett mer effektivt och smartare sätt.
Annonsköp som sker med hjälp av programmatic-principen kan definieras som "automatisering av manuella processer och som ett beslut för köp och försäljning av media förstärkt av matematiska algoritmer och data”. Eller helt enkelt automatisering. Samtidigt är programmatic ett buzz-word. Så låt oss vara helt ärliga, det råder en hel del förvirring runt termen och det finns väldigt få som faktiskt vet vad den innebär. Låt oss gå djupare in på vad programmatic är och skillnaden mellan programmatic direct och real-time bidding.