Keybroker vann YouTube Works 2021 med Storytel

Publicerad

VI VANN! Vi är riktigt stolta och glada över att för andra gången vinna tävlingen Youtube Works. Den här gången vann vi i kategorin Media Innovation tillsammans med Storytel och bidraget Knutbyflickan, som var en av Sveriges bästa YouTube-kampanjer under 2021.

Vinnare av Youtube Works 2021 är Storytel & Keybroker med Knutbyflickan

Vad är Youtube Works? YouTube Works är en global kommunikationstävling som för första gången genomfördes i Sverige 2019 men har sen innan genomförts i USA, Storbritannien och Frankrike. I Sverige genomfördes tävlingen i samarbete med Google, Sveriges Annonsörer och 100-wattaren. Där juryn bestod av personer från de stora mediahusen och personer från utmärkande företag inom digital annonsering.

Men, vad var då Keybroker’s bidrag? Vårt vinnande bidrag tillsammans med Storytel var en serie kortfilmer som togs fram för att lyfta Storytels egenproducerade ljudbok “Knutbyflikan”, där tittaren får följa med författaren Linnea Kuling som berättar och reflekterar kring sin egen bok.

Vi använde ett flertal olika youtube format som alla optimerades på olika sätt för att fånga användarens intresse på bästa sätt och låta denne följa med genom serien av filmer som presenterades. Materialet som användes hade producerats efter den YouTube-strategi som planerades inför släppet av ljudboken, där vi ville väcka starka känslor så tidigt som möjligt in i serien och avsluta med längre och mer informativt material som skulle vara avgörande för att sedan vilja lyssna på hela ljudboken.

Se hela tacktalet från Maria Sörnell, Head of marketing på Storytel Sweden här:


Vad var då kategorin och hur löd motiveringen? Kategorin som vårt case Knutbyflickan vann var Media Innovation och handlar om att använda YouTube’s styrkor som mediekanal samt att fånga in nya användare på ett engagerande och spännande sätt.

Juryns motivering, som framfördes av YouTube-stjärnan RIBECKA löd följande:

“I dagens samhälle ska allting gå snabbt och effektivt. Att få användare att lägga mer en 1.1 sekund på just ditt företags budskap är en stor utmaning som väldigt få klarar av. En spännande historia underlättar men när man dessutom använder YouTube’s unika möjligheter till innovativ mediaplanering som årets vinnare gör, så ser det till och med enkelt ut” Ribecka på Youtube Works 2021 med Keybroker & Storytel

Vi på Keybroker är otroligt stolta och glada över att fått ha äran att genomföra en så inspirerande och rolig kampanj som just Knutbyflickan var och extra roligt var det att genomföra den tillsammans med våra vänner på Storytel.

Mycket av annonsmaterialet hittar du på Storytels YouTube kanal och mer om själva genomförandet av medieplanering och strategi hittar du här hos oss.

För att se hela galan så hittar du den här, på YouTube självklart.

/Lovisa Bergkvist, Advisor på Keybroker

Behöver ditt företag hjälp? Kontakta oss idag!

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

Kontakt

Ida Hällkvist, VD Keybroker AB - [email protected]
+46 70 480 10 00‬

Presskontakt

Terésa Gustavsson - [email protected]
+46 70 272 86 69