Youtube SEO - Ranka bättre i Youtube-söket med dessa 7 tips!

Publicerad

Youtube är den näst mest besökta hemsidan på nätet, tätt efter Google. Tyvärr ser dock många digitala marknadsförare fortfarande Youtube som vilket socialt medium som helst. Att lyckas på Youtube handlar inte bara om att posta bra innehåll utan även att optimera innehållet, precis som med en hemsida. Här är vad du behöver veta om du vill att ditt innehåll ska ranka på första plats på Youtube på de sökningar du vill.

1. Börja med sökordsanalys

Youtube är en video-sökmotor så du bör ta dig an innehållsskapandet på ett strategiskt sätt precis som när du gör det för att optimera din sajt. Det betyder att du bör göra sökordsanalys för att hitta vad din målgrupp är intresserad av och hur de pratar och söker på Youtube. Du kan göra denna analys med olika verktyg, vi på Keybroker gillar keywordtool.io.

2. Content is king, but consistency is queen

För att kunna konkurrera med alla andra duktiga contentskapare på Youtube så behöver du högkvalitativt innehåll som sticker ut. Även om det är toppen att kunna få till en viral hit så är det viktigare att jobba långsiktigt med Youtube och publicera kvalitativt innehåll regelbundet. Publicerar du inte regelbundet så kan det skada dig och ditt antal subscribers, eftersom ni tappar engagemang. Alltså är det viktigt att se på optimeringen och tillväxten på din Youtube-kanal som ett långsiktigt projekt.

3. Skapa och publicera längre innehåll

Var aktsam mot content- eller produktionsbyråer som pratar om att användare på Youtube endast tittar på korta videos som är 2 till 3 minuter långa. Youtubes stora mål är att tävla mot linjär-TV och att deras användare stannar på deras plattform så länge så möjligt, i snitt har videos som rankar på första sidan av ett sökresultat en längd på 14 minuter. Därför premierar de långt kvalitativt innehåll och engagerar deras användare under en längre tid. En viktigt metrik att hålla ett öga på när du jobbar på att utveckla din kanal är watchtime, både på enskilda videos men även på snittet för hela din kanal. Det har visat sig att din watch time, alltså hur länge användare tittat på en enskild video är en viktig rankingfaktor. Använd Youtube Analytics för att analysera ditt innehåll och och se hur ser din totala watchtime ut samt hur den ser ut per video, är det på en specifik plats som användare slutar titta? Vad kan vi lära oss av det till nästa video?

4. Använd ditt önskade sökord i din title

Starta din rubrik på videon med det sökord du vill att videon ska ranka på. Exempel: Vi vill att vår video ska ranka på sökningen “Green Smoothie recepie”, starta då din rubrik med ordet Green Smoothie Recipe. Detta har alltså samma princip som när du döper en rubrik på en landningssida. Title / rubriken är en viktig rankingfaktor och därför bör det önskade sökordet vara det som inleder din title.

5. Tagga din video korrekt

En tag är ett form av sökord som du lägger till på din video, de är menade att beskriva vad din video handlar om. Taggar kan vara väldigt gynnsamma när det kommer till att få extra views på din video. Det är nämligen så att när du taggar din video på ett genomtänkt sätt har du chansen att synas i fältet “related videos” bredvid andra populära videos med samma typ av ämne. Detta ger ofta mer views än direkt från sökresultatet och därför är det otroligt viktigt att jobba med sin taggning.

Här är några saker som man ska hålla koll på när man taggar sin video:

  • Taggar är till för att beskriva ditt innehåll för youtube, tänk på detta och ha endast taggar som är relevanta till videon.
  • Använd ett fåtal relevanta och specifika taggar
  • Din första tagg bör vara ditt primära sökord, alltså det som du optimerar din video för och de sökord du vill ranka på. Exempel: Ditt primära sökord är “Green Smoothie recipe” så ska din första tagg vara just detta.
  • Ha 2-3 taggar med sekundära sökord till ditt primära sökord. Om ditt valda sökord är “Green smoothie recipe” så kan dina sekundära taggar vara “easy green smoothie recipes” & “green smoothie recipes for breakfast”.
  • Ha 1-2 bredare taggar för att ge Youtube mer kontext om din video. Som exempel så kan en sådan bred tagg för din “Green smoothie recipe” video vara “smoothies” eller “nutrition”.

6. Optimera din klickfrekvens (CTR)

Klickfrekvens (CTR) från sökresultatet är en viktig rankingfaktor på Youtube. För att få en bättre CTR så bör ni optimera detta:

  • Thumbnail: Den behöver sticka ut och fånga uppmärksamhet i sökresultatet, tänk på text och färg.
  • Title: Som jag nämnt innan så är ditt primära sökord superviktigt men även att få med USP:ar som exempelvis årtal för att påvisa relevans.
  • Description: Använd ditt valda sökord och skriv en lockande och beskrivande text om din video.

7. Engagemang från användarna

Att få användarna att engagera sig på din kanal kommer gynna din ranking. Engagemanget kan komma naturligt men för att pusha på lite extra så rekommenderar jag att i videon be användaren att interagera i form av att besvara en fråga i kommentarerna eller gilla / prenumerera på din video och kanal.

Hoppas ni efter detta inlägg känner er mer trygga i hur ni kan optimera er Youtube-kanal eller vad ni bör ha koll på när ni ska komma igång med Youtube. Detta är bara en liten del av kanalen men det är en bra start för att ge dig och ditt företag bra synlighet på världens näst största webbplats. Lycka till!

/ Claudia, Digital Specialist

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]