Världens bästa rapport – 6 regler för en perfekt dashboard

Publicerad

Lär dig hur man bygger (och kravställer) bättre rapporter med hjälp av 6 regler för en perfekt dashboard.

Månadens insikter: Impressions är upp 10%, klicken är ner 4%, CPC ökar 2%… ok, och vad gör jag med den informationen?

Känner du igen dig? Som marknadschef kan det vara svårt att förhålla sig till de rapporter man får från både byråer och inhouse-analytiker. Pilar pekar uppåt eller nedåt. Procentsatser, metriker och KPIer ligger som ett långt pärlband på rad. Tyvärr görs alldeles för lite för att förklara de underliggande orsakssambanden. Självklart är det bra att vi driver mer trafik – förhoppningsvis ger det mer försäljning. Men vore det inte ännu mer intressant att förstå varför trafiken ökat och vilka aktiviteter vi skall fokusera på för att det ska gå ännu bättre? Är det ens marknadsföringens förtjänst att det går bra? Och hur definierar vi när det går ”bra”?

Som tur är finns det riktlinjer för att göra livet mer lätthanterligt för oss som jobbar med analys och rapportering inom digital marknadsföring, eller i vilken bransch som helst. Här är 6 bra regler att ha med sig när man gör grafer och rapporter, sammanställt av grafikern och statistikprofessorn William Tufte:

1. Ge din data ett sammanhang

Skapa en förståelse för om resultatet är bra eller dåligt.

Exempel:

  • Hur var försäljningen och trafiken förra året?
  • Vad är benchmark för vertikalen?
  • Vad har vi får målsättning?

2. Åskådliggör orsakssamband

Varför sker det som vi ser? Visa beroende och oberoende variabler i bredvid varandra rapporten.

Exempel:

  • Trafik x konverteringsgrad x snittordervärde = Intäkt
  • Annonsvisningar x Klickfrekvens = Klick

I grunden kokar all framgång i digital marknadsföring ner till en kombination av

  • Relevans i budskapet
  • Upplevd tjänste- och produktkvalitet
  • Matchningen mellan efterfrågan och det du erbjuder.

3. Kombinera metriker och dimensioner (använd multivariabel data)

Dela upp datan i relevanta kategorier istället för att bara rapportera på genomsnittet och ha med olika datatyper i samma rapport. Segmentera, helt enkelt.

Exempel: Rapportera resultat och förändringar uppdelat på

  • målgrupp
  • produkt/tjänstekategori
  • plattform/kanal
  • annonstyp och budskap

4. Integrera data, grafer och text på ett naturligt sätt

Långa raddor med siffror i all ära. Du kan få fram ditt budskap mer effektivt om du kan göra det intuitivt och intressant för ögat. Använd helst grafer och visualiseringar så ofta det går.

5. Var trovärdig

Ange alltid källor, antaganden och tidsram. Och glöm inte att skriva dit ditt namn och kontaktuppgifter ifall det är du som byggt rapporten!

6. Fokus på innehåll och budskap

Less is more. Rensa bort allt som inte tydligt kommunicerar det du vill få fram.

Exempel:

  • Vem är mottagaren?
  • Vilka actions förväntas mottagaren kunna ta baserat på informationen?
  • Vad vill du kommunicera/vilken story vill du förmedla?

Hur kan man då göra detta i praktiken?

Vi på Keybroker arbetar med Funnel, ett verktyg som samlar annonskostnaden för alla dina digitala kanaler i samma rapport och åskådliggör värdet av investeringen över hela mediamixen.

Ett exempel nedan på hur vi kan använda några av principerna ovan för att visualisera och analysera data – t.ex. för försäljning under Black Friday.

Google Analytics data för Black Friday

Orsakssamband: Vi ser att den ökade försäljningen drivs av både ökad trafik och ökad konverteringsgrad, jämfört med dagarna innan.

Sammanhang: Använd förra årets Black Friday som benchmark. Vi ser nu att det är framförallt trafiken (=ökat intresse) som gjort att försäljningen gått upp i år, konverteringsgraden är samma som innan.

Segmentering: Vi kan segmentera (använda multivariabel data) för att visa på vilken kanal som står för ökningen i försäljning, och om det beror på antingen trafiken eller och konverteringsgraden.

Mer på ämnet rapportering över flera kanaler (omnichannel) utlovas i framtida inlägg!

Vill du driva din digitala tillväxt med insiktsfulla och actionable rapporter? Kontakta oss på Keybroker så hjälper vi dig!

/Joel Florén, Head of Automation & Search

Läs mer:

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

Kontakt

Ida Hällkvist, VD Keybroker AB - [email protected]
+46 70 480 10 00‬

Presskontakt

Terésa Gustavsson - [email protected]
+46 70 272 86 69