Vad är negativa sökord och hur använder du dem?

Publicerad

Vad är negativa sökord och hur använder du dem?

Negativa sökord hjälper dig som annonsör att öka precisionen på dina sökord och minska risken för att synas på sådant som ej är relevant för dig. För företag som använder Google Ads bör stor vikt och tid läggas på att utnyttja negativa sökord. Att aktivt jobba med sina negativa sökordslistor som en del av optimeringsprocessen kan nämligen leda till många bra saker. Det kan till exempel hjälpa ditt företag att höja CTR:en och sänka CPC-priserna som i sin tur bidrar till en ökad Quality Score, vilket i sin tur kommer ge positiva utslag på din lönsamhet. I dagsläget är det dock få annonsörer som faktiskt lägger tid och energi på att bygga sina negativa sökordslistor på ett gynnsamt sätt trots den stora rollen negativa sökord har i att kunna maximera sitt företags avkastning på investeringen i Google Ads. Undersökningar har visat att nästan hälften av alla annonsörer inte lägger till ett enda negativt sökord under en månads tid.

I ditt Google Ads konto under fliken search terms på sökordsnivå kan du se vad dina kunder faktiskt söker på och därmed vilka sökord som triggar dina sökannonser samt klickpriserna för dessa. Här ska du som annonsör välja vilka ord och fraser du vill exkludera för att minska kostnaden på trafiken för dig. Så hur ser man som annonsör till att maximera sin användning av negativa sökord på bästa sätt? Du kan vara lugn, vi på Keybroker kommer nu guida dig igenom vad som är viktigt att hålla koll på när du ska exkludera sökord.

Ett exempel på hur negativa sökord kan användas

Anta att du äger ett hotell som heter Vilda Västern Hotell och har precis startat ett Google Ads-konto. Målet är att folk ska genomföra en bokning av en eller flera hotellnätter. Ni vill såklart då ranka på ord och fraser som har med varumärkesnamnet + hotell att göra. Men när du går in och kollar under search terms-fliken ser du att flera ord och fraser som till exempel [vilda västern after work] triggar dina annonser. För att dina annonser för hotellet inte ska få synlighet på dessa ord bör du då lägga till [vilda västern after work] som negativt sökord.

Viktigt att veta då är att precis som när det gäller vanliga sökord så kommer negativa sökord också i olika matchningstyper. Det finns BMM (bred modifierad match), exakt match och fras match. Nedan följer en modell som informerar om hur du kan använda dig av dessa matchningstyper:

NegativaKeywords

Skapa negativa sökordslistor

Med negativa sökordslistor kan du skapa hela listor som fungerar som ett filter för att filtrera ut ord som du som annonsör inte vill ha någonstans i ditt konto. Du kan välja att skapa en generell lista för generiska sökord du inte vill ha och applicera den på alla kampanjer i hela kontot. Du kan även välja att exkludera ord specifikt för en kampanj eller också bara för en annonsgrupp.

Om vi går tillbaka till exemplet med Vilda Västern Hotell och att målet är att få in så många bokningar som möjligt så kanske du då som annonsör vill skapa en generell negativ sökordslista för generiska ord som jobb, lediga jobb, hotellfrukost, adress, parkering och lön i samband med sökningar på ditt varumärkesnamn. Detta görs då för att se till så att ord som dessa exkluderas för att ge plats åt ord och fraser som kan leda till konvertering och i detta fall då att en natt bokas på hotellet.

Key Takeaways

  • Att lägga till negativa sökord kan hjälpa till att sänka kostnaderna och därmed öka lönsamheten i kontot.
  • Det hjälper till att öka relevansen på dina annonser och ser till så att rätt annonser visas för rätt målgrupp.
  • Kan leda till en ökad Quality Score och en högre klickfrekvens (CTR). Alltså en ökad förbättring för kontot i helhet.

Hoppas att ni lärt er mer om negativa sökord och kan förbättra relevansen i era annonskonton!

/ Philip Sinclair , Digital Specialist Trainee

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]