UTM-taggning - så gör du det rätt

Publicerad

I ett snårigt marknadsföringslandskap med kampanjer i olika kanaler, plattformar och format är det viktigt med ordning på sin data och spårning. Så vad är egentligen lösningen? Jo - UTM-taggning. Här kommer därför några enkla tips på hur du får kontroll över dina kampanjer både snabbt och smärtfritt, oavsett om du jobbar på marknadsavdelningen, ska rapportera till din chef eller vill se över resultatet av den senaste kampanjen din byrå lagt upp.

Och vet ni vad det bästa är? Det är GRATIS! Så nu är det bara att kavla upp armarna och ta er igenom några enkla steg för att sedan applicera det på er verksamhet och digitala strategi.

1. Vad är UTM?

UTM står för ”Urchin tracking module” - lite udda namn eller hur? Anledningen till detta är för att Google förvärvade Urchin Software Corporation under 2005 och mjukvaran har lagt grunden till det som idag är känt som Google Analytics.

En UTM-kod är en kod med specifika parametrar man namnger och som hamnar efter kampanjens URL. Med hjälp av dessa parametrar kan man spåra rätt källa, medium och kampanjnamn.

Koden möjliggör för Google Analytics att identifiera exempelvis hur många besökare som klickat sig in via kampanjen och kanske också konverterat – med förutsättning att man har konverteringsspårning på plats. På så sätt kan ni se hur effektiv er kampanj varit!

Kort och gott; UTM är super för att hålla reda på om användarna utfört de actions ni som företag vill att de ska göra efter att ha sett och förhoppningsvis interagerat med kampanjerna.

Detta kan man också applicera om man exempelvis jobbar med Influencers för att se hur deras inlägg bidrar till er trafik och/eller försäljning.

2. Förstå UTM-parametrar

Idag förlitar sig de flesta digitala marknadsförare på Google Analytics och hur datan presentas där - tyvärr ibland utan full förståelse för hur det fungerar och inte konfigurerat sin UTM korrekt. För att analysera trafiken rätt är det fyra primära dimensioner man ska ha koll på.

Source (Källa) - Var användaren kommer ifrån. Det här kan t.ex. vara en specifik sida där ni annonserar: sociala medier, sökmotorer såsom Bing eller Google etc.

Praktiskt exempel: Detta inlägg ligger just nu uppe på LinkedIn, vilket innebär att vi valt att sätta vår source=linkedin. Det innebär att vi i Google Analytics kan se att en användare varit inne och läst inlägget från just LinkedIn. Denna källa har då varit bidragande till att vi drivit in besökare till vår hemsida.

Medium - Kommunicerar hur trafiken har kommit in till sidan. I detta fall skulle vi använda medium = social då vi hämtar in vår användare från ett socialt nätverk. Andra exempel är: ”cpc” - betald trafik , ”email” - e-postkampanj.

Praktiskt exempel: Inlägget kommer från sociala medier men är inte betald trafik, alltså skulle vi i detta fall döpa det på följande sätt medium=social.

Campaign (Kampanj) - Namnet på kampanjen. Används för att du enkelt ska kunna filtrera fram din kampanj i Google Analytics. Exempel på hur detta kan döpas är - ”blogginlägg-20” eller ”mellandagsrea-v1” beroende på vad det är för typ av kampanj.

Content (Innehåll) - Inte nödvändig, men kan användas till att differentiera olika typer av kampanjer. Exempelvis, om du har två olika versioner nyhetsbrev som skickas ut och du vill se vilken som är mest effektiv kan du använda content för att differentiera dessa i Google Analytics.

3. Sätt ett regelverk för hur du taggar på Källa, Medium, Kampanj, Innehåll

Idag samarbetar ofta företag med flertalet byråer, men också med interna medarbetare för att få upp kampanjer i sociala medier. Därför är det viktigt att ha en tydlig och enkel naming convention i sin UTM-taggning. Börja med att sätta en struktur över hur du vill tagga de olika dimensionerna för att få en struktur som är lätt att hantera.

Några saker som är viktiga att tänka på:

• Var konsekventa i hur ni namnger era parametrar. Exempelvis att ni alltid bestämmer er för att döpa medium till antingen ”email”, ”e-mail” eller ”mail” för email-kampanjer.

• Google Analytics är känslig för versaler. Därför är det viktigt att tänka på att analytics kommer tolka detta som tre olika medium om ni skriver ”Email”, ”email” eller ”EMAIL”. Ännu en gång - var konsekventa!

• Sprid erat regelverk till era byråer och medarbetare som ska använda sig av taggning. Gör kontinuerliga stickprov och kolla att alla följer taggningen.

Här är ett exempel på hur en UTM-kod kan se ut: https://keybroker.se/nyheter/utm-taggning?utm_source=linkedin&utm_medium=social&utm_campaign=blogginlägg-utm

4. Skapa URL:er med spårningstaggar

Det finns ett flertal olika UTM-genereringstjänster, ett exempel är denna: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

Med detta verktyg kan du på ett enkelt sätt generera URL-er för spårning. Värt att tänka på är att detta kanske inte är det mest tidseffektiva sättet att bygga kampanjtaggar för större kampanjer.

På Keybroker rekommenderar vi istället att använda sig av ett kalkylblad för att förenkla processen och göra detta i bulk. Därför har vi tagit fram ett kalkylblad som gör det enkelt för er att sätta igång. Detta går att få tillgång till här.

5. Följ upp på konstiga taggar i GA - all trafik som inte taggas rätt ska åtgärdas!

Åtgärda det som inte taggats rätt! Viktigt att vara konsekvent i er naming convention som ni fastställt - se punkt 3.

6. Analysera och ta action!

Innan du sätter igång en kampanj med din skapade länk så bör du säkerställa att spårningstaggen fungerar som den ska. Det enklaste sättet att göra detta på är att öppna ett inkognitofönster och klistra in länken du skapat för att spåra kampanjen. Du kan nästan omedelbart se om länken fungerar i Google Analytics under Real Time reports, alternativt vänta några timmar för att granska det där du hittar övrig information om kampanjerna.

Du hittar information kring hur kampanjerna presterar i Google Analytics under Acquisition - Campaigns - All Campaigns.

Här kan du bland annat se vilka kanaler och kampanjer som driver mest trafik och om det är bra kvalité på trafiken eller om det är hög Bounce Rate.

Du kan även se vilka kanaler det är som konverterar mest under olika tidsperioder, vilka kampanjer som driver mest ny trafik och hur länge användarna stannat på sidan. Med denna information kan du analysera värdet av kampanjen gentemot ditt uppsatta mål samt hur effektiv kampanjen varit i relation till investeringen.

Lycka till!

/ Hannah Fahd , Digital Specialist

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]