Topp 5 Google Ads-nyheter 2020

Publicerad

2020 har redan bjudit på flera viktiga nyheter inom Google Ads. Automatisering och maskininlärning är fortsatt i fokus, med fler möjligheter att både styra sina kampanjer och få ut mer detaljerade insikter och analyser. Även nya annonsformat rullas ut, vilket innebär en möjlighet för de som är snabba att testa. Här följer några av de nyheter för 2020 som vi på Keybroker tycker är mest intressanta.

1. Planera din budget med hjälp av AI

2019 släpptes performance planner, ett verktyg som med hjälp av maskininlärning estimerar hur mycket budget du behöver för att nå din målsättning. Under den senaste tiden har man förbättrat verktyget ytterligare, så att det nu har stöd även för de för e-handlare livsviktiga Google Shopping-kampanjerna. Samma teknik rullas nu även ut direkt i kampanjhanteringsverktyget. Med hjälp av budget planner kan man nu se hur olika ROAS-målsättningar på kampanjnivå påverkar dina förväntade klick, kostnad och försäljning. Slut på krångliga excelsnurror!

Läs mer

2. Mer visuella sökannonser

Att tydliga och engagerande bilder är något som tilltalar användaren och driver kvalitativ trafik är ingen nyhet. Bilder är något som är ett ytterligare säkerställande att användarens efterfrågan besvaras. Googles annonsformat Image extensions möjliggör för dig som annonsör att visa relevanta bilder bredvid annonsen. Detta tillägg var först i rampljuset för några år sedan. Under 2020 kan du förvänta dig att dessa visuella sökresultat blir allt vanligare, och att fler bildbaserade annonsformat blir tillgängliga i söket.

3. Optimera mer effektivt

En allt större del av våra digitala medieinvesteringar hanteras via automatiska budstrategier. Portföljbudstrategier är ett sätt att sätta ett gemensamt mål över flera kampanjer. Fram tills nyligen fungerade de endast med target ROAS, men nu kan man sätta portföljstrategier även med target impression share och maximize conversion value. Den sistnämnda budstrategin är särskilt intressant om man har en begränsad budget som man vill få ut så mycket försäljning som möjligt av.

Läs mer

4. Shopping på fler ytor

Google Shopping står för över 60% av klicken via Google Ads, och är för många ehandlare den i särklass viktigaste digitala försäljningskanalen. Google ökar nu utrymmet för shoppingannonser. Först ut är Youtube, Display- och Gmail-placeringar som nu finns som tillval i vanliga Shoppingkampanjer. På detta sätt kan man få långt större räckvidd och fortfarande använda sig av Googles automatiserade ROAS-budgivning.

En nyhet som exploderat på Linkedin de senaste veckorna är organisk (gratis!) Google Shopping. Det faktiskt varit på tapeten åtminstone sen hösten 2019, och funnits som ett tillval i Merchant Center ett tag. Nyligen släpptes denna funktion live på de allra flesta marknader, inklusive Sverige. Till en början kommer de “gratis” shoppingresultaten inte att synas högst upp i de vanliga sökresultatet, utan kommer framförallt att synas i “Shopping”-tabben på Google. Oavsett - bra produktdata är viktigare än någonsin!

Läs mer

5. Rekommendationer för produktsortiment och pris

En nyhet i Google Merchant Center (GMC) är att man numera har möjlighet att se hur produktprissättningen ligger i relation jämfört med dina konkurrenter i Google Shopping.

Det här kan du använda för att förstå prissättning mot konkurrenterna och för att hitta nya produkter till ditt sortiment. En annan fördel med denna typ av insikt är bland annat att det kan användas som ett underlag vid prissättningsbeslut.

Läs mer

Är ni intresserade av fler än de nyheter vi listat ovan så kan ni läsa mer här.

/Joel Florén, Head of Automation and Search & Hannah Fahd, Digital Specialist

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

Kontakt

Ida Hällkvist, VD Keybroker AB - [email protected]
+46 70 480 10 00‬

Presskontakt

Terésa Gustavsson - [email protected]
+46 70 272 86 69