Think with Google

Publicerad

Tidigare i år lyfte Think with Google Keybrokers samarbete med Kronans Apotek. Think with Google är en plattform där insikter och analyser delas för att inspirera och informera annonsörer på Google. Därför är vi extra stolta att de valde att presentera hur vi framgångsrikt jobbat med Kronans apotek. Läs caset här.

Google poängterar vikten av ett starkt partnerskap mellan byrå, kund och Google och hur detta hjälper företag med digital transformation. De lyfter fem punkter som särskilt viktiga och som något som varit utmärkande för Kronans Apotek och Keybrokers arbete tillsammans:

Låt det digitala utgöra kärnan i hela organisationen.

Detta ses ofta som en självklarhet för marknadsförare men behöver inte vara det för alla. Här satte Keybroker ihop en utbildning för e-handelsteamet för att hjälpa till att stärka deras, och i förlängningen bolagets digitala kapacitet.

Öka effektiviteten av marknadsföringen genom automatisering.

Keybroker har successivt förflyttat Kronans Googleannonsering från manuell till automatisk. Istället för att tid och fokus läggs på kampanjhantering har fokus istället varit på strategisk utveckling och att optimera mot faktiska resultat. Resultat som inte hade varit möjliga utan ett starkt partnerskap då det i vissa fall kräver insyn i affärsdata.

Ta smarta datadrivna beslut.

Att försäljningen av handsprit rusade under pandemivåren 2020 var knappast en överraskning. Men att kategorin skönhetsprodukter också skulle öka kraftigt var kanske svårare att förutse? Tack vare den automatiserade budgivningen fick Kronans genom Keybroker snabbt insikter i vilka kategorier som sålde och på så sätt kunde apotekskedjan snabbt omprioritera sitt produktutbud. Smart!

Arbeta mot samma mål.

Innan Keybroker och Kronans Apotek började sitt arbete satte de sig ned och beskrev sina mål och förväntningar. En process som fortsatt kontinuerligt under samarbetets gång. Detta är en viktig förutsättning för ett starkt partnerskap då Kronans Apotek ser Keybroker mer som en del av deras team än en byrå.

Arbeta snabbfotat när det krävs.

Covid-19 ställde krav på snabba omställningar, några vardagar i mars 2020 gav resultat som Kronans Apotek tidigare bara haft under Black Friday - den vanligtvis starkaste försäljningsperioden under året. Kronans Apoteks målgrupp förändrades online; äldre, mindre digitalt mogna människor besökte e-handeln i större utsträckning. Genom ett nära samarbete med Keybroker kunde Kronans Apotek snabbt anpassa sin digitala kommunikation för att möta den “nya” målgruppen.

Otroligt spännande insikter och en träffsäker analys där Google satt fingret på några av framgångsfaktorerna i Keybrokers och Kronans Apoteks samarbete. Läs hela artikeln här och hör gärna av dig till oss om du vill veta hur vi kan hjälpa er på ett liknande sätt.

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

Kontakt

Ida Hällkvist, VD Keybroker AB - [email protected]
+46 70 480 10 00‬

Presskontakt

Terésa Gustavsson - [email protected]
+46 70 272 86 69