Ta rätt beslut och investera smartare

Publicerad

Tiderna är tuffa. Coronapandemin hotar inte bara liv och hälsa, utan även ekonomier världen över. Sverige är inget undantag. Särskilt hårt drabbade är rese- och upplevelsebranschen, men den globala recession som krisen gett upphov till kommer att slå hårt mot de flesta sektorer. Hur ska man i en sådan här situation tänka som digital marknadsförare?

Tänk till innan du skär ned på medieinvesteringen

I osäkra tider är det naturligt att vilja hålla hårt i pengarna. Att skära ned på marknadsföringen är en åtgärd många tar till. I fallet med digital marknadsföring kan detta dock vara direkt skadligt för bolaget, om det görs utan hänsyn till konsekvenserna. När du sänker din närvaro online kan det på kort sikt slå direkt mot din försäljning precis när du behöver den som mest och på lång sikt försämra dina möjligheter att återhämta dig efter krisen. Så länge annonseringen är fortsatt lönsam - stäng inte av den! Se istället till att du maximerar effekten av varje investerad krona.

Se alltså till att prioritera den annonsering som ger bäst avkastning på kort och lång sikt. Ifall ert bolag ser ett intäktstapp i era fysiska butiker/traditionella kanaler, överväg att istället öka er synlighet och bredda ert erbjudande online.

Criteo Insights Nordics Q1 Covid-19

Källa: Criteo Insights Report Nordics Q1 Covid-19

Håll koll på dina KPI:er

Antagligen har du en målsättning med din digitala marknadsföring - försäljning, fler leads eller ökad varumärkeskännedom. Du har också gjort en lönsamhetskalkyl - vad får en konvertering kosta för att det ska vara lönsamt för vår verksamhet? Självklart kan du behöva revidera dina målsättningar och prognoser givet den unika situation som vi befinner oss i - men har du stenkoll på dina KPIer och målsättningar behöver du inte oroa dig i onödan.

För att effektivt kunna övervaka dina KPI:er och ta action på förändringar i marknaden kan du ta hjälp av en dashboard där du kan övervaka utvecklingen i efterfrågan, konvertering och lönsamhet. Detta går att sätta upp relativt enkelt med ett flertal olika verktyg, till exempel Google Data Studio.

Keybroker Digital Marketing Performance Dashboard

Effektivisera annonseringen

Att inte slösa pengar på olönsam annonsering borde vara en självklarhet - men denna självklarhet drivs till sin spets i ekonomiskt utmanande tider. Att inte följa best practices, inte använda rekommenderade funktioner och automatiserade lösningar eller att ha dålig relevans i sin annonsering kan sänka den förväntade avkastningen med mer än 50%.

Advertising Performance Audit

På Keybroker har vi tagit fram en analys specifikt för ökad effektivitet i annonseringen - Advertising Performance Audit. Genom att analysera era kampanjinställningar, användning av automatisering, lönsamhet per målgrupp m.m. besvarar vi följande:

  • Hur ska vi allokera vår medieinvestering inom kanalerna för att få maximal avkastning utifrån kunders förändrade beteende?
  • Vad bör vi prioritera idag, utifrån nuvarande situation, som kan accelerera tillväxt eller försäljning imorgon?
  • Vad bör vi prioritera idag för att bibehålla eller stärka varumärkeskännedomen imorgon?
  • Vilken förväntad effekt får Keybrokers rekommendationer på annonseringen?

Keybroker Advertising Performance Audit

Tänk kort- och långsiktigt

På kort sikt bör du alltså säkerställa att du fortsätter investera i aktiviteter som genererar lönsam intäkt för ditt bolag, och att den investeringen är så effektiv som möjligt. Tänk även långsiktigt. En krissituation kan innebära att du når nya kunder som inte har handlat hos dig tidigare, eller ger upphov till ett mer digitalt köpbeteende hos dina befintliga kunder. Satsa alltså på att ge dina kunder en positiv användar- och köpupplevelse nu, vilket kommer att löna sig på sikt.

När det kommer till varumärkesbyggande bör du tänka på att vara genuin i din kommunikation och bygga tillit i tider av osäkerhet. Marknadsanalysbolaget Kantar har sammanställt en bra rapport om hur man som företag ska förhålla sig till förändrade kundbeteenden och förväntningar på företag från konsumenter.

Behöver du hjälp med hur du ska tänka angående era KPI:er eller er medieinvestering? Kontakta oss!

Avslutningsvis hoppas vi såklart att ni håller er friska och tar hand om varandra! Håll huvudet kallt, hjärtat varmt och händerna rena.

/Joel Florén, Head of Automation and Search, Keybroker»

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

Kontakt

Ida Hällkvist, VD Keybroker AB - [email protected]
+46 70 480 10 00‬

Presskontakt

Terésa Gustavsson - [email protected]
+46 70 272 86 69