Så SEO-optimerar du en text & ökar trafiken

Publicerad

En SEO optimerad text hjälper dig att öka din organiska trafik och maximera trafik från varje landningssida som du skapar. Oftast är det inga större optimeringar som krävs, utan med de enkla tipsen nedanför kan du jobba smartare och få mer organisk trafik för dina insatser.

1. Bestäm ett primärt sökord

Innan man börjar arbeta med SEO för en sida så är det viktigt att ha en övergripande plan och strategi för just den sidan. För vilka sökningar vill du att just den landningssidan skall visas för? Vilka sökningar är mest relevanta att synas på?

Exempel: Om du till exempel driver en sportbutik och vill ha en kategorisida där du vill sälja olika skidmodeller, så kan t.ex. “skidor” vara ett bra sökord att fokusera på. Dels för att sidan handlar om det, men också för att intentionen bakom en sökning på “skidor” förmodligen är att man vill se just skidor.

Det här är det viktigaste steget så stressa inte igenom det! För vissa sidor kan det vara väldigt enkelt som i exemplet ovanför. Men känner du dig osäker så kan du fundera på vilka sökord som du skulle använda dig av för att komma till sidan.

2. SEO-optimera texten

Nu när du har bestämt dig för ett sökord som du vill synas på, så behöver du SEO-optimera landningssidan. Genom att SEO-optimera landningssidan hjälper du helt enkelt Google (och andra sökmotorer) att förstå att din sida handlar om t.ex. skidor. Det finns flera olika faktorer som avgör om vilken sida som kommer högst upp i sökresultatet. Bland dessa faktorer är vissa extra viktiga: Sidtitel, Meta-beskrivning, URL & H1 (huvudrubrik).

Använd sökord i sidans huvudrubrik (H1:a)

Tanken med en huvudrubrik är att fånga intresset och förklara för läsaren vad artikeln handlar om. Därför använder sig sökmotorerna av just rubriken för att själva kunna förstå vad artikeln handlar om. Ditt sökord måste finnas med i sidans huvudrubrik och helst så tidigt som möjligt. Viktigt att den taggas med en H1:a i koden för att Google ska förstå att det är huvudrubriken. Att det visuellt ser ut som huvudrubrik räcker inte. I koden kommer det kan det därför att se ut såhär: < h1 > Skidor < /h1 >

SEO optimera URL:en

I URL:en så vill man ha sökordet, för att ytterligare skapa entydighet om sidans innehåll.
Använd sökordet i url:en. Om ditt sökord är “skidor”, så ska du använda “skidor” i url:en. T.ex. https://www.exempel.se/skidor. Har man flera ord i sökfrasen så separeras dem med “-“. Exempel: /skidor-herr

Meta rubrik & Meta beskrivning

Meta rubrik och meta beskrivning är det som syns i sökresultatet när man googlar efter din sajt. Det syns alltså inte någon annanstans på sajten. Se det lite som en organisk annonstext. Båda meta rubriken och beskrivningen är viktiga, men på olika sätt.

Meta rubriken - Att tänka på

  • Meta rubriken är en viktig rankingfaktor och det är därför viktigt att använda de viktigaste sökorden i rubriken. Dessa sökord bör dessutom förekomma i början av rubriken.
  • Rubriken bör inte vara längre än 55 tecken. Google kommer att punkta ut rubriken om den blir för lång.
  • Rubriken bör vara så lång som möjligt utan att vara längre än 55 tecken. Ju längre den är, desto mer synlighet kommer den att ta i sökresultatet och desto mer utrymme har du för att använda fler sökord/kommunicera med besökaren.
  • Varumärket bör alltid nämnas på slutet för att öka varumärkeskännedomen. På så sätt syns ditt varumärke för den som söker, oberoende om personen väljer att klicka sig in eller inte. Detta bör som sagt göras i slutet av rubriken, eftersom sökord ska kommuniceras i början av rubriken.

Exempel på meta rubrik: "Skidor | Säsongens mest prisvärda skidor | Sportaffären" I detta fall är det viktigaste sökord "skidor" och det kommer därför först i meta rubriken. Därefter kommer en USP och vill du optimera mot flera sökord, så kan du få in dem här. Därefter kommer varumärket sist.

De ord som används mellan sökorden spelar egentligen ingen större roll ur ett SEO-synpunkt, men desto mer intressant en rubrik/beskrivning är desto större procent väljer att klicka på just ditt resultat.

Meta beskrivning - Att tänka på

  • Bör inte vara längre än 155 tecken, men helst så nära det som möjligt pg. av samma anledningar som för meta rubriken.
  • Meta beskrivningen är inte riktigt lika viktig som rubriken när det gäller att påverka hur högt du hamnar i sökresultatet. Men en bra och intressant meta beskrivning kommer att locka fler till att klicka sig in på just din sida! Att bara synas högt upp på Google hjälper inte om ingen vill klicka sig vidare till din sida.

Summering

  • Välj 1 primärt söker att fokusera på.
  • Placera sökordet i bl.a. sidans rubriker och url:en. Samt meta rubriken och beskrivningen för att skapa en genomgående entydighet för Google kring sidans innehåll.
  • Glöm inte bort användaren - det är trots allt denna vi gör detta för!

/ Mia Jacobsson, Digital Specialist

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

Kontakt

Ida Hällkvist, VD Keybroker AB - [email protected]
+46 70 480 10 00‬

Presskontakt

Terésa Gustavsson - [email protected]
+46 70 272 86 69