Så håller du dig personlig i en distanserad tid

Publicerad

I februari höll Facebook ett event med temat “Re-fashion your thinking” och huvudtemat var hur fashion-brands kan bygga sitt varumärke och öka sin försäljning via Facebook och Instagram. Ett av ämnena som togs upp var, “The age of relevance - be customer keepers, not just shopkeepers”. Hur kan företag då fokusera på att vara mer personliga på Instagram och Facebook men även i andra kanaler? Något som i och med Covid-19-krisen blivit än mer viktigt och relevant under de senaste veckorna.

Google Mobility trends Sweden retail & recreation *Källa: Google Mobility Changes report - Sweden 2020.

Konsumenter söker personliga erfarenheter, en smidig köpupplevelse och stöd i sitt köpbeslut. Detta går hand i hand med miljötrenden vi sett under senare år. Människor vill handla miljövänligt och gör färre men eventuellt dyrare och mer genomtänkta köp. I och med detta ställs högre krav, både på varans kvalitet men också på service. Den personliga upplevelsen konsumenterna söker hänger också ihop med att Instagram är en kanal där varje persons upplevelse är unik. Vi använder instagram för att upptäcka, inspireras och lära oss mer om våra intressen såsom mode, heminredning, makeup, segling etc. Intresset av en personlig upplevelse innebär också att konsumenter i högre utsträckning vill, och förväntar sig, att företag som marknadsför sig på Instagram beter sig mer som vanliga användare och interagerar med sina följare/konsumenter. Detta kan handla om att svara på frågor i DM eller att använda interaktiva format såsom t ex Polls i Stories.

Ett lyckat exempel på hur man kan interagera med sina kunder på distans kommer från vår kund Marville Road. Deras butiksförsäljning minskade kraftigt i och med den pågående krisen. Därav bestämde de sig för att flytta butiksförsäljningen till sin e-handel. Under ett begränsat antal timmar livesände de från sin webbutik och på sin instagram där de visade upp produkter och svarade på produktfrågor. Ett väldigt lyckat koncept som uppskattades av både befintliga och nya kunder. Läs mer om resultatet nedan.

Marville Road Keybroker case 2020

Nya siffror visar att den organiska räckvidden på Facebook/Instagram ligger på mellan 2–4 %. För att öka sannolikheten att nå ut till fler, både befintliga följare och nya potentiella kunder, rekommenderar vi att boosta eller annonsera inför ett kommande webbevent. För Marville Road gjorde vi detta inför det andra webbeventet. Vi såg en trafikökning på +107% till sidan och +91% i transaktioner jämfört med eventet utan sponsring.

Vi tror att dessa nya beteenden är här för att stanna. Och vi tror att flera butiker kommer att följa Marville Roads exempel på hur man kan personalisera, inspirera och upprätthålla en hög servicenivå trots distans.

Hör gärna av er till oss om ni vill veta mer om hur vi kan hjälpa er att interagera med era kunder!

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

Kontakt

Ida Hällkvist, VD Keybroker AB - [email protected]
+46 70 480 10 00‬

Presskontakt

Terésa Gustavsson - [email protected]
+46 70 272 86 69