Vi skapar en branschutmanare inom digital transformation

Publicerad

Pressmeddelande - Stockholm 5:e december 2019

Altor och Curamando skapar en utmanare inom digital transformation tillsammans med kreativa spjutspetsar


Altor Fund V (Altor) har tecknat avtal om att investera i en nybildad bolagsgrupp ledd av Curamando AB (Curamando) med fokus på att stötta bolag i omställningen till den nya digitala verkligheten. Till gruppen kopplas samtidigt Kurppa Hosk, Animal och Keybroker – tre ledande bolag inom varumärkesarbete, kreativ kommunikation och performance marketing.

Keybroker i ny företagsgrupp

Övre raden från vänster: Özgür Sel från Conversionista, Mattias Olofsson från Curamando och Fredrik Holmén från Keybroker. Nedre raden från vänster: Stefan Linder från Altor, Henrik Palm Johansson från Animal, Ida Hallkvist från Keybroker, Mattias Holmström från Altor och Måns Hosk från Kurppa Hosk.


Curamando har från början differentierat sig genom att fokusera på att hjälpa företag att ställa om organisation och arbetssätt för digital tillväxt – från strategisk analys till praktiskt genomförande. Många kunder har efterfrågat stöd med angränsande tjänster, men med organisk och årlig tillväxttakt på över 50% under de senaste tre åren har Curamando inte fokuserat på att skapa nya erbjudanden. Istället har Curamando valt strategin att gå samman med företag som anses vara ledande i angränsande nisher och då bli en ”one-stop-shop” för sina kunder. Conversionista, experter på digital konvertering som Curamando förvärvade 2017, har sedan dess dubblat både intäkter och antalet anställda. En indikation på vad strategin kan ge.

Nu läggs ytterligare tre företag till gruppen: Kurppa Hosk, Animal and Keybroker, som har sina verksamheter inom varumärkesfrågor, marknadskommunikation och performance marketing. Tillsammans har de fem företagen intäkter på knappt 400 MSEK.

”Vi är oerhört glada över att få in Altor som delägare och det är fantastiskt att vi också får in en dynamisk trio av företag till vår familj. Nu kan vi erbjuda alla de tjänster som våra kunder har bett om för att kunna säkra sin digitala tillväxt. De tre nya bolagen kommer att arbeta självständigt och försvinner inte i ett slukhål, något som andra byråer upplevt när de har förvärvats av våra globala konkurrenter” säger Mattias Olofsson, VD och grundare av Curamando.

”Det finns ett nästan omättligt behov av att stötta företag i anpassningen till en ny digital verklighet. På Altor har vi sett hur digitalt drivna konsulter växer nästan fem gånger snabbare än sina traditionella kollegor – vi känner att vi har hittat ett digitalt McKinsey i Curamando, en position som är spännande här och nu , och in i framtiden." säger Stefan Linder, partner på Altor.

”Utöver Kurppa Hosks befintliga varumärkes- och designkompetens kommer våra kunder nu att dra nytta av en mängd tjänster, från change management via kommunikation till performance marketing. Det är oerhört roligt och spännande att nu få en ännu större verktygslåda för att skapa varumärkesupplevelser som gör skillnad,” säger Måns Jacobsson Hosk VD och medgrundare av Kurppa Hosk.

"Tillsammans kan vi erbjuda våra kunder spetskompetens som täcker hela den digitala kundresan och jag ser en potential i att utifrån vårt och de andra bolagens värdeerbjudande skapa nya tjänster som utmanar vår egen bransch," säger Ida Hällkvist, VD på Keybroker.

”Till gruppens erbjudanden av tjänster kan vi från Animal tillföra en kreativ förstärkning som hjälper våra kunder att nå sin fulla potential på marknaden. Men minst lika viktigt, tack vare den nya bolagsgruppen kan våra anställda ges en mängd nya karriärmöjligheter", säger Henrik Palm Johansson, VD och medgrundare av Animal.

”Var och en av de fem företagen i koncernen har varit en pionjär inom sina respektive områden med en delad passion att få bolag och varumärken att växa digitalt. Det finns en befriande attityd av rakt-på-sak hos bolagen. Samtidigt har de en strategisk höjd blandat med fokus på att få saker gjort. Från Altor ser vi verkligen fram emot en fantastisk resa tillsammans med de här entreprenörerna”, säger Mattias Holmström, director på Altor.

Samtliga grundare kommer att vara kvar på respektive bolag utom Keybrokers medgrundare Fredrik Holmén, som går över till Curamando för att komplettera och utveckla Curamandos värdeerbjudande inom martech och data-aktivering.

Curamando grundades 2012 utifrån insikten att det pågick en förändring i marknadsföringens ekosystem. Företaget är byggt på övertygelsen att kombinationen av managementkonsulter och digitala experter är vad som krävs för att möta denna förändring och uppnå ökad tillväxt, operationell excellens och högre effektivitet. Företaget har 163 anställda på kontoren i Stockholm, Göteborg och Oslo. I augusti 2017 förvärvade de Conversionista, Europas ledande specialister inom konverteringsoptimering. För mer information, besök Curamando.com

Conversionista är Sveriges största konverteringsteam, som hjälper sina kunder att använda sig av faktiska data istället för gissningar. Utrustade med vetenskapliga metoder synliggör de sina kunders tillväxtpotential och hjälper dem att nå sina mål. Conversionista har sedan starten ökat konvertering i över 600 projekt. Förutom att de har Sveriges främsta CRO-experter har de även startat Sveriges första CRO utbildning Conversion Manager samt Nordens största conversion & growth konferens Conversion Jam. Idag är de över 60 konverteringshjältar på tre kontor i Stockholm, Göteborg och Oslo.

Animal är en kreativ kommunikationsbyrå som grundades 2007. Att byrån startades i den digitala eran återfinns i sättet de verkar i och runt produkt- och kommunikation. Inspirerade av stora utmaningar erbjuder Animal fullservice-lösningar med kreativ kärna och har med sitt team av 45 personer kompetenser som spänner över affärsområdena digitalt, design, strategi och PR. Animals kunder återfinns runt hela världen och inkluderar bland annat Spotify, Volvo Cars, COOP, Hertz, HP and Carlsberg. https://animal.cc/

Keybroker är en pionjär inom digital marknadsföring och grundades 2006. Genom automatiserade processer och digitala strategier optimerar och arbetar de med samtliga digitala marknadsföringskanaler för att driva sina kunders digitala tillväxt. Från sitt kontor i Stockholm hanterar de hela den Nordiska marknaden med ett team på 24 specialister. Kunder är Best Western, Obos, Lexington, Dahl, Kronans Apotek med flera andra som har bestämt sig för att växa i en digital värld. För mer information se keybroker.se

Kurppa Hosk är en internationellt erkänd designbyrå med närvaro i Stockholm och New York. Vi hjälper varumärken och organisationer designa varumärkesupplevelse som gör skillnad genom Business Artistry - kombinationen av affärsförståelse och kreativ magi. Kurppa Hosk består idag av 45 talanger inom design, strategi och digitala upplevelser. Våra kunder återfinns runt hela världen och inkluderar bland annat Estee Lauder, HM, Nike, Pinterest, Scania och SEB. kurppahosk.com

Altor har sedan starten 2003 rest fem fonder med ett totalt förvaltat kapital om 8,3 miljarder Euro. Altor investerar huvudsakligen i medelstora nordiska och nordeuropeiska företag med fokus på att skapa värde genom tillväxt och operationella förbättringar. Totalt har Altor investerat i drygt sextio bolag, bland befintliga och tidigare investeringar finns Dustin, Rossignol, Helly Hansen, Revolution Race, SATS och Carnegie. För mer information, besök altor.com

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

Kontakt

Ida Hällkvist, VD Keybroker AB - [email protected]
+46 70 480 10 00‬

Presskontakt

Terésa Gustavsson - [email protected]
+46 70 272 86 69