Snapchat växer med Generation Z

Publicerad

Snapchat rekryterar Amazons globala annonssäljchef

Snapchat har etablerat sig som de facto plattformen för Generation Z (de födda efter 1997). Snapchat uppger att de når 90% av alla 13-24 åringar och 75% av alla 13-34 åringar i USA. De verkar även ha vänt utveckling efter en platå direkt efter deras IPO. För att få solid fakta i caset gick jag till min Snapchat expert, Albert 12 år.

Vad använder du när du snackar med dina polare?
-”Snapchat! DMa (Instagram) gör vi aldrig. FB - vad är grejen, vi har ju Snapchat."

OK, vad är det som är så bra med Snapchat?
-"Snapchat är bäst, du kan göra allt där. Chatta, skapa en grupp, lägga upp stories överallt, t.o.m ringa grattis fett nice.”

Men WhatsApp då?
-”Nej, det är tråkigt. På WhatsApp går det bara att chatta."

Har de annonser på Snapchat?
-”Va? Jo, just det det dyker upp ibland mellan inläggen men jag klickar inte på dem.”

Till skillnad från min son så verkar många användare göra just det och vi får fler och fler indikationer på att Snapchat fungerar bra som försäljningskanal även bland lite äldre åldrar.

En annan app som växer snapt är kinesiska TikTok som är den näst mest nerladdade appen efter Facebook och före Snapchat.

Läs mer

DOJ och FTC påbörjar Big Tech break-up

Amerikanska justitiedepartementet (DOJ) och Federal Trade Commission (FTC) har tillkännagivit att de påbörjat undersökningar för att bryta upp Big Tech. DOJ kommer att titta på Google och Apple och FTC på Facebook och Amazon. Det finns en generell oro att dessa bolag (Big Tech) har fått för mycket samlad kunskap och makt och att det skadar mindre företag och begränsar innovationen som gör det svårt för alla andra att konkurrera. Politiker över hela spektrumet är överens om föregående även om de har olika syn på vad skadorna kan vara. Det är dock svårt att bryta upp dess bolag i praktiken då det inte finns lagar eller regleringar som är applicerbara. En ”Break-up” kanske mer skall ses som ett uttryck för att dessa bolag behöver regleras bättre. Big Tech sitter så klart inte still i båten. Amazons snabbast växande kostnadspost är enligt Scott Galloway lobbyister. Han tror även att dessa bolag slutligen kommer att brytas upp av ekonomiska orsaker snarare än konkurrensmässiga. Google och YouTube som fristående bolag är förmodligen värt mer än Google idag, samma sak med Amazon och AWS, Facebook och Instagram. Så för att undvika antitrust stämningar och samtidigt öka aktieägarevärdet kommer vi kanske se att styrelserna i dessa bolag kommer att agera proaktivt och börjar dela ut verksamheter.

För oss som marknadsförare borde det i alla scenarior betyda att vi kommer att behöva engagera kunder på fler plattformar på gott och ont. I artikeln nedan diskuterar de att en reglering av Google och Facebook skulle tvinga dem att gå med på att använda ett ”Universellt ID” för att kunna spåra användare över flera plattformar. Ursäkta? Det är ju precis den typ av spårbarhet som retat upp privacy försvarare och som Apple, Google Chrome etc försöker begränsa (utav andra egna anledningar men i alla fall). Det är klart att massmarknadsförare skulle vilja ha ett sådant verktyg och en sedelpress i källaren. Poängen är att vi skall använda tekniken till att skapa bättre kundupplevelser inte manipulera dem med icke-transparent övervakning.

Läs mer

Wizards unite! På midsommarafton släpptes nästa Augmented Reality äventyr

Niantic, företaget som gjorde Pokemon GO, är nu tillbaka med ett liknande och ännu mer avancerat spel baserat på Harry Potter och hans magikervärld där du slåss mot trollkarlar och häxor och hitta magiska föremål i verkligheten. Sökningar på spelet har så klart rusat i höjden och förutom på själva spelet så söks det mest på hur du får mer "spell energy". På Instagram har det skapats över 21000 inlägg sedan spelet släptes. Appen är topp 1 i USA och på plats 4 i Sverige än så länge.

Läs mer

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]