Key News v. 20 | Google Marketing Live

Publicerad

Google Marketing Live key take-aways

Under tisdagen och onsdagen denna vecka samlade Google världens digitala marknadsförare i San Fransisco på Moscone center. Henrik Elander och Joel Florén från Keybroker var på plats för att ta del av de senaste nyheterna och trenderna och att få dela insikter med några av världens mest framstående digitala marknadsförare. Här kommer de viktigaste nyheterna och insikterna direkt från deras flight hem.

Först ut var nya annonsformat för att skapa engagemang genom hela kundresan

Discovery Ads - ett annonsformat som blandar bild och text och kan synas i YouTube, Gmail samt i Discovery/nyhets-flödet i Android. Som de flesta kampanjtyper som släppts av Google på senare tid bygger formatet på maskininlärning. Ge algoritmen material och målsättning så maximerar Google automatiskt resultatet åt dig. För mindre aktörer i Sverige återstår att se hur mycket detta nya annonsformat kommer att ge. Vågar vi lita på Googles black box? Discovery ads är fortfarande i beta och kommer att lanseras globalt senare i år.

Gallery Ads - bildannonser i sökresultatet blir ett nytt komplement till textannonser. Intressant är att betalningsmodellen blir kostnad per interaktion (t.ex. svep på bild för att se fler bilder) snarare än kostnad per klick. Lanseras globalt senare i år.

Local Campaigns - En kampanjtyp som ska driva butiksbesök och driva online-to-offline-beteende. Tidigare i beta, nu tillgänglig för alla. Google hoppas mycket på att local äntligen skall bli en tillväxt marknad där även Google Maps spås vara en outnyttjad tillgång.

Audio och Linjär-TV inventory kommer börja bli tillgängligt i Googles programmatic-plattform Display & Video 360.

Bättre möjlighet att planera och styra optimering

Campaign based conversions - Nya möjligheter att på kampanjnivå styra vilka målsättningar din automatiska budstrategi ska optimera mot. Försäljning, lönsamhet, butiksbesök eller leads.

Seasonality adjustments - låt budalgoritmen veta när du förväntar dig att konverteringsgraden ska vara högre, t.ex. i samband med produktsläpp eller shoppinghögtider som Black Friday.

Performance planner - Nytt verktyg för att svara på den den eviga frågan "hur mycket mer försäljning/trafik kan jag få om jag ökar min budget med X procent?"

Nycklar till att lyckas i framtiden

Ansvarsfull tillväxt - fokus på transparens och användarens rätt till sin egna data. Bättre insikter - tänk Customer Lifetime Value snarare än enskild konvertering, använd din förstahandsdata för bättre segmentering av dina kunder (Testa Keybrokers LTV excelmodell) Bättre innehåll - Tänk flera kanaler, mer bildbaserat, rörligt och personligt Effektivitet på stor skala - automatisering av kampanjskapande och optimering

Läs mer

The cookie war has begun

Medans Kina och USA trappar upp handelskriget verkar även en motsvarande situation utveckla sig inom digital marknadsföring - cookies. Apple skärpte nyligen med ITP 2.1 sina cookie regler och begränsade kraftigt möjligheten att spåra och retargeta Safari användare. Chrome utvecklargruppen släppte även de uppdateringar på Google I/O förra veckan som begränsar möjligheten att använda sk. cross-domain cookies och fingerprinting (ett sätt att spåra browsers/användare utan cookies). Åtgärderna ovan är välkomna från ett personligt data säkerhetsperspektiv (privacy data) men gör det svårare för annonsörer att arbeta med riktade och relevanta annonser.

Nu är det ju online annonseringsjätten Google som ligger bakom Chrome och de har knappast några ambitioner på att försämra deras annonsprodukter (se nyheten ovan). Wall Street Journal visade att Google och deras olika plattformar till stor del inte berörs av ändringarna i Chrome vilket kan få annonsörer att lägga än mer pengar hos Google allteftersom Googles relativa data fördelar växer.

Facebook som vi skrivit om innan bygger också in deras användare i plattformen för att driva privacy men också för att de hoppas kunna flytta köptransaktioner till deras plattformar och stänga ute andra aktörer och marknadsplatser. Let the games begin. Kan det vara så att GDPR och större krav på privacy skapar förutsättningar för ett ännu starkare annonsoligopol att växa fram?

Läs mer

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]