Spaningar från Almedalen och nya modeller

Publicerad

Google byter till förstaprisauktionsmodell

Under juli månad byter Google auktionsmodell från second place to first place. Om du inte är med på förändringen kan din mediakostnad öka drastiskt. Läs vår sammanställning om vad förändringen innebär och hur du förbereder dig när du helt plötsligt måste betala ditt max bud.

Läs mer

Från Almedalen - Är en utbränd organisation priset för digitaliseringen

Vi lyssnade när Chef, Spotify och David Eberhard diskuterade om och hur digitaliseringen driver stress och utbrändhet i Almedalen. Utmaningarna uppstår när förväntningarna är otydliga och individer missar att ta aktiv del i sitt eget ledarskap. När arbete och fritid flyter ihop ställer det stora krav på medarbetaren att återhämta sig och för ledningar att skapa förutsättningar för tydlighet. Vi har samlat de viktigaste lärdomarna i denna artikel.

Läs mer

Från Almedalen - Hur iDeal of Sweden växte till en internationell e-handelsuccé

Medgrundaren Joachim Lindström besökte Breakits tält och berättade om hur de byggde iDeal of Sweden till en omsättning på 500 MSEK på väg mot 1 miljard i år. Produkter med stor efterfrågan i en underservad marknad tillsammans med data-driven marknadsföring har varit grundstenarna. Läs mer i vår summering av seminariumet på vår blogg.

Läs mer

LinkedIn rullar ut sin nya algoritm

Från viralt till personlig delaktighet. LinkedIns vill skapa mer dialog för varje användare och inte bara från topp 1% inläggen. Den nya algoritmen som bestämmer vad du ser i ditt flöde premierar inlägg som den tror kommer att skapa debatt och dialog med varje enskild användare. Algoritmen gör två körningar, först hittar den alla inlägg som den bedömer är relevanta för användaren. Från dessa väljer den sedan ut dem som skattas ha högst "contribution rating" dvs. potential att skapa dialog och debatt. En något (läs mycket) torr och tekniskt beskrivning av den nya algoritmen från LinkedIn själva hittar du här. Pete Davies från LinkedIn har skrivit en mer tillgänglig artikel med konkreta tips.

  • Posta inlägg som tarvar ett svar
  • Välj ett passande format för inlägget (LinkedIn premierar inte format)
  • @Mention personer som du tror är intresserade av att bidra men håll det till ett fåtal
  • Ge dig in i diskussionen och svara på kommentarer och uppmuntra delaktighet

Läs mer

Libra skapar reaktioner och aktivitet

Flertalet stora finansiella företag och techbolag har gått in som medlemmar för att stödja Facebooks nya kryptovaluta, Libra. Medlemskapet är förvisso icke-bindande men det skickar en tydlig signal att Libra potentiellt snabbt kan nå stor global cirkulation och att det är flera organisationer bakom (anti anti-trust).

Flera centralbanker har enligt uppgift ökat deras intresse att skapa egna digitala valutor efter att Libra presenterats. Anders Ygeman svarade spontant att han tyckte vi skulle titta närmare på riksbankens eKronan på en fråga om Libra på ett seminarium. Intressant hur snabbt Libra har blivit en stor fråga. Libra kommer potentiellt att kunna binda ihop säljare och köpare över gränser och banklösa personer (700 miljoner) som idag inte har ett bankkonto men som äger en mobiltelefon. Inte undra på att etablerade banker drar öronen åt sig. De flesta verkar vara överens om att Libra i sig kan skapa enormt mycket möjligheter, kan driva finansiellt samarbete samt att det finns en skeptism runt grundstenen i varje valuta - kan vi lita på den utställande banken? Watch this space!

Läs mer

Gone fishing!

Key News kommer att ta ett kort uppehåll under juli och augusti. Vi hoppas att ni fått några nya idéer och insikter under våren och vill fortsätta läsa Key News i höst. Tipsa gärna dina kollegor och vänner om att prenumerera och ansluta sig till alla andra som läser oss. Maila oss gärna direkt på [email protected] med feedback och idéer för hur vi kan bli än bättre efter sommaruppehållet.

Skaffa dig en skön och inspirerande sommar!

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]