Gmail lanserar hemliga mail

Publicerad

Skydda dina Gmail med hemligt läge 📨🔐

Den nya funktionaliteten låter dig skicka mail som inte kan skickas vidare, kopieras, printas eller laddas ner. Du kan även sätta ett bäst före datum eller dra tillbaka ett mail när du vill. Innehållet kan också skyddas med en SMS verifikationskod. Om din mottagare verkligen vill föra vidare informationen så kan de självklart ta en screenshot. Tanken är väl mer att undvika att känslig information och bilagor inte sprids vidare pga av slarv eller misstag. Det går ju även att tänka sig att mycket information inte är aktuell eller giltig efter ett framtida datum och den då bör försvinna för att undvika förvirring. Tänk t.ex. ombokade på mötesinbokningar och biljetter. Google beskriver nedan hur det fungerar och hur du aktiverar "Confidential Mode"

Läs mer

Facebook fortsätter exekvera sin nya strategi - kryptovaluta ⛓

För att göra det lika enkelt att dela pengar som åsikter på Facebooks plattformar (Facebook, Instagram, WhatApp, Messenger) lanserar Facebook nu en kryptovaluta GlobalCoin. Mer information om deras kryptovaluta skall komma senare i sommar för att vara redo för att vara redo att börja användas som ett betalningsmedel 2020.

Läs mer

Amazon köper en egen Ad Server stack

Enligt rapporter så undersöker Amazon möjligheten att köpa Sizmeks ad server teknologi. Sizmek själva har gått i konkurs och det är nu konkursboet som säljer av sina tillgångar. Amazon har under det senaste året kraftigt ökat sin annonsförsäljning (2018 landade på 10 miljarder USD) och med en egen Ad Serving lösning kan de på allvar börja ta upp kampen med annons oligopolet Google/Facebook. De skulle även få i en enorm mängd kundbeteende data som de kan kombinera med sin redan mycket detaljerade information om deras kunders (läs allas) köppreferenser och historik. I KeyNews från 17 Maj pratade vi om "The Cookie War" dvs att vi ser en koncentration av kundbeteendedata som hålls inom vallgravarna runt varje plattform; Google, Facebook och Apple. Ifall Amazons köp går igenom så kan vi ännu tydligare tyda konturerna av en fjärde plattform - Amazon. Online marknadsförare kommer inte att automatiseras i första taget.

(Edit - 2019-04-01) Amazon har nu konfirmerat att de genomför köpet från Sizmek.

Läs mer

Se dina konkurrenters annonser 👀

Med sofistikerad annonstargeting och algoritmer som hela tiden ändrar på vem som ser vad kan det vara svårt att se hur konkurrenterna annonserar. Både Facebook and LinkedIn gör det nu möjligt se hur varje varumärke och företag har annonserat de sista månaderna. T.ex. har det varit spännande att under EU-valet följa hur våra olika partier har arbetet. Facebooks Ads Library ger alla möjlighet att browsa olika annonsörer baserat på namn, ämne eller organisation. De visar reach, demografisk profil och faktiskt även media investeringen. Drivkraften bakom dessa verktyg är att skapa transparens och ge en inblick i vilka budskap som visas för vilka demografier. För att hitta informationen på LinkedIn går du till ett företags company page och klickar på "Ads" längst ner i menyn till vänster.

Photo by John-Mark Smith from Pexels

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]