Key News v. 18 | F8: Framtiden är privat

Publicerad

Bing Ads blir Microsoft Advertising

Microsoft väljer att gå tillbaka till det bredare varumärket Microsoft för att visa att de kommer erbjuda annonslösningar som går bortom sök. Rik van der Kooi, Corporate Vice President på Microsoft Advertising skrev att inom ett år kommer de att lansera nya annonseringsprodukter med inbyggd AI som är mer sammankopplade med kunders data och verksamheter. Ett exempel på detta är Microsoft Audience Network som lanserades förra året och bl.a. integrerar med LinkedIns nätverksgrafer. De rullar även ut en beta i USA nu för Sponsored Products som är en möjlighet för tillverkare och återförsäljare att gemensamt marknadsföra utvalda produkter.

Läs mer

F8 2019: "Framtiden är privat"

Medan vi firade Valborg och marscherade så höll Facebook sin senaste utvecklarekonferens F8. Ett forum där Mark lägger ut sin vision för framtiden. Temat i år var föga förvånande "The Future is Private". Gemensamt för många appar är att person-till-person kommunikation kommer vara mer framträdande och krypterad. Meddelanden kommer inte att sparas och news feeden kommer att minska i betydelse. I veckan rullades en ny version av Facebook ut som fokuserar mer på grupper och events snarare än news feeden. Grupper kommer att bli viktigare. Instagram får en bättre kamerafunktion och det kommer även vara möjligt att inte ha ett foto alls utan skriva direkt på en tom canvas. Ett försök görs även i Canada med att inte visa Likes lika tydligt för att flytta fokus till bilden du delat. Messenger kommer vara en egen app även på Windows och Mac OS så att du inte behöver ha Facebook fliken öppen för att chatta. Mer och fler möjligheter kommer att finnas i alla appar för att genomföra köp direkt på Facebook plattformen. Ett exempel på detta är Product Catalogue i WhatsApp som låter merchants lägga upp sina produkter så att de kan browsas av användare. Sedan kan de skicka pengar inom appen för att köpa varor. Popular Science har skrivit en mycket bra sammanfattning om alla nyheter. En slutsats om hur möjligheten till att synas organiskt kommer att påverkas är förmodligen för tidigt att sia om. Allt pekar på att det kommer att krävas än mer relevans och verklig inspiration för att som brand få ta del av de allt mer privata dialogerna och grupperna.

Läs mer

Facebook betalar för 5 000 AI studenter att lista ut hur framtiden skall bli privat

Facebook har slagit sig samman med Udacity och sponsrar 5000 stipendier till kursen Secure and Private AI som fokuserar på hur AI modeller skall tränas för att säkert hantera privat data. Andrew Trask på OpenMind och innan dess Google säger att utan datavetare som säkert vet hur personlig data skall hanteras riskerar vi att antingen lämna värdefull data oanvänd (t.ex. inom sjukvård) eller att den läcker ut och missbrukas. Passa på och ta en "nanomagister" i AI på Facebooks bekostnad.

Läs mer

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]