Facebook rullar ut Store sales optimization och två andra nyheter

Publicerad

Facebook rullar ut Store sales optimization och två andra nyheter

Facebook introducerar tre stycken nya funktioner för att driva försäljning i butik och mobil. Funktionerna baseras på Facebooks intresse- och beteendedata och består av Store sales optimization, som hjälper till att visa annonser till personer som mest sannolikt kommer handla i butik, Tabs for canvas, som är en personifierad fullskärmkatalog i mobil, och product categories for dynamic ads, som hjälper till att nå kunder tidigare i kundresan.

Läs mer på Marketing Land

Instagram öppnar upp Shopping tags för fler länder

Shopping tags tillåter företag att lägga in pris och beskrivning på produkter i organiska bilder på Instagram. När användaren klickar på en tag kommer hen till företagets hemsida för att där kunna köpa produkten. Tidigare har Shopping tags bara varit tillgängliga i USA, och nu kommer funktionen till 8 nya länder: Australien, Brasilien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien. Sverige får dock ännu vänta på sin tur.

Läs mer på Social Media Today

Google lanserar Shopping Actions

Google har länge jobbat på att förenkla processen från sök till köp, något som Amazon till exempel är väldigt bra på. Google har nu tagit fram något de kallar Shopping Actions, som bygger på existerande teknik och inkluderar produktsök, mobile shopping, cross-device transaktioner och röstsök. Shopping Actions är med andra ord ett slags paraplyprogram som integrerar Googles tidigare initiativ för smidigare online shopping.

Läs mer på Search Engine Land

Kontakta oss

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]