@Tavitulli berättar om hur Instagram format hennes liv, Spotify är #2, Libran uppe för debatt

Publicerad

Spotify är det andra mest relevanta varumärket i USA

Tillväxtkonsultfirman Prophet frågade 13500 konsumenter i USA vilka varumärken de inte kan leva utan och på den listan så placerade sig Spotify på andra plats.

  1. Apple
  2. Spotify
  3. Android
  4. Bose
  5. Disney
  6. KitchenAid
  7. Amazon
  8. Netflix
  9. Pixar
  10. Pinterest

Spotify är den enda bolaget som inte är amerikanskt vilket gör Spotifys prestation än mer unik. Vanligtvis så är det ju amerikanska varumärken som kommer till europa. Det är också intressant att Google och Facebook saknas på tio-i-topp listan. Topp bolagen är hängivna att förstå sina användares behov och skapar nya beteenden innan det blir en trend. De använder data och teknologi för att skapa meningsfulla personliga upplevelser. Spotify, Disney, Netflix och Pinterest kurerar och skapar innehåll för personliga användarupplevelser. Apple och Android är operativsystemet för människans senaste organ, smartphonen.

Amazon och KitchenAid får väl stå för någon form av grundläggande behov men vi är långt ifrån svältdöden när det är underhållning i olika former som toppar listan på bolag vi inte kan leva utan. Använd din data för att skapa personliga upplevelser och jacka in i dina kunders limbiska system för att driva tillväxt. Keep on rockin’ Spotify!

Läs mer

En influencers bekännelser

New York Magazine ”The Cut” har en intressant artikel skriven av influencern Tavi Gevinson som slog igenom redan som 15-åring på Instagram. Hon ställer sig frågan vad hon skulle varit utan Instagram och hur appen format henne? I Instagram ekosystemet blir personer varumärken som varumärken använder för att nå andra personer. Hon beskriver hur de fantasivärldar hon photoshoppade in sig i började materialiseras runt henne i en allt extremare takt. Hon beskriver även hur hon till slut ironiskt nog var tvungen att be en assistant att posta hennes bilder och kommentarer för att inte sugas in det svarta hål hon upplevde att hennes flöde blev. Hon spår att den nästa eran på Instagram mer kommer att handla om influencers som du kan relatera till med trender som #nomakeup, #nofilter, #mentalhealth, #bodyimage och ”Instagram vs. Reality” memes.

Läs mer

Pas de baguette avec le Libra

Frankrikes finansminister Bruno Le Maire har uttryckt att Frankrike inte kommer att ”godkänna” Facebooks kryptovaluta på europeisk mark. Kritiken mot Libra handlar framförallt om att den riskerar slå ut (den existerande) penningpolitiken och systemkollaps. Initialt är Libra tänkt att fungera som en mekanism för att överföra pengar mellan användare på Facebook Messenger plattformar och för att göra mindre inköp av handlare på den plattformen. Frågan är dock hur finansiell politik eller snarare efterlevnad och reglering skulle påverkas om 2 miljarder användare börjar använda Libra för att betala för de flesta vardagliga transaktionerna som baguetter istället för varje lands egna valuta. I en värld där Libra konkurrerar med euron och dollarn skulle Facebook i praktiken inte kunna tillåtas gå under (”too big to fail”) precis som dagens större banker.

De europeiska centralbankerna har länge diskuterat en egen digital valuta och lyft fram flera fördelar som snabbare och billigare transaktioner (ironiskt samma som Facebook lyft fram för Libra). Det verkar nu som om tack vara Libran som dessa diskussioner intensifieras. Oavsett om det är en ny centralbanksunderstödd valuta eller Libran som kommer först så är dessa långt från det ideala nya finansiella system utan mellanhänder och centralt överordnade organisationer som de ursprungliga kryptovaluta eldsjälarna tänkte sig.

Läs mer

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]