Key News - Copyright direktiv och smarta mail

Publicerad

“To convert the business problem to a data science problem takes a lot of work and communication.”

Jeremy Gu, Data scientist, Uber

Upphovsrättsdirektivet röstades igenom

De omstridda copyright direktivet med artiklarna 11 (länkskatt) och 13 (Internetfilter) röstades i tisdags igenom med knapp marginal i EU. Länkskatten går ut på att när en sajt länkar till en tidning t.ex. och länktexten innehåller material från tidningen så skall sajten betala en avgift. Google och FB m.fl. skall alltså behöva betala en avgift när de länkar till en artikel på en tidning. Förmodligen ett effektivt sätt för medier att begränsa besökare från de stora trafikkällorna. Internetfiltret går ut på att stora social media plattformar skall vara ansvariga för allt innehåll som läggs upp vilket förutom att det är extremt svårt att genomföra och övervaka även kan komma att begränsa yttrandefriheten. Emanuel Karlsten har väl beskrivit vad det handlar om. SEO verktyget Ahrefs twittrade i veckan att de arbetar på en alternativ sökmotor till Google Search för att skydda användares personliga data och tillämpa en affärsmodell där 90% av intäkterna går till upphovsrättsinnehavarna. Oavsett vad som händer så är vi bara i början av början.

Läs Emanuel Karlsten

⚡️AMP för email - dynamiska mail

AMP (Accelerated Mobile Pages) är en variant av HTML för att skriva snabbare webbsidor. Nu sprider sig teknologin till email och även annonser. Med AMP kan email fungera mer som en webbsida med smart funktionalitet istället för dagens statiska meddelanden. Med AMP kommer användare att kunna svara på formulär, söka efter produkter i din butik eller se aktuella lediga hotellrum direkt i en webbaserad mailläsare. Först ut är Google tätt följt av Outlook, Yahoo Mail och Mail.ru.

Läs mer på Tech Crunch

Senaste Google uppdatering - vad gjorde den?

Den 12 mars släppte Google sin senaste stora sökalgoritm uppdatering - Broad Core Algorithm update. Efter några veckor så har rapporterna börjat komma in om vilka som påverkades. Sidor där besökarna spenderar längre tid, har fler sidvisningar per besök och lägre bounce rates har fått en högre synlighet. Mycket nischade sidor som direkt svarar på en ensam fråga har däremot fallit något. Fortsätt att arbeta på att utöka innehållet runt ett helt nyckelområde snarare än att optimera för enstaka sökord så att besökare vill spendera mer tid på din sajt.

Läs eConsultancy

Spel - när produkt och pris inte längre räcker att konkurrera med

I allt fler branscher så erbjuds samma produkter till samma pris med samma leveransvillkor. Hur vinner du kunden då? Retail Insider har en intressant artikel om micro-shopping och gamification. Dvs. att integrera olika spelmoment i köpupplevelsen för få kundens lojalitet. Kanske något för att öka återköpen från existerande kunder. Don’t be sticky, be velcro!

Läs Retail Insider

Google Adwords Editor >> Google Ads Editor

Nu har turen kommit till det uppskattade desktop verktyget för Google Ads att bli uppdaterat. Verktyget har fått en ny layout och flera nya funktionaliteter. Bl.a. går det göra ändringar i flera konton samtidigt även om de ligger i olika MCC konton. Search Engine Land går igenom förbättringarna. Här kan du ladda ner Google Ads Editor.

Läs Search Engine Land

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]