Apple går mot services, Pinterest öppnar för annonsering, FB flirtar

Publicerad

Apple går mot Services för fortsatt tillväxt

Årets iPhone keynote gick av stapeln i tisdags. Förutom att iPhone 11 lanserades släppte de även version 5 av Apple Watch och en uppgradering av en iPad. Krutet lades dock på deras nya tjänster; Apple Arcade - dataspel on tap och Apple TV+ - TV underhållning producerat av Apple. Apple ansluter sig nu alltså till Netflix, Amazon och Spotify att som tech bolag börja producera eget innehåll. Månadskostnaden för varje tjänst är 4,99 USD i månaden.

Det strategiskt intressanta här att de som hårdvarubolag (ta betalt en gång) gått till att vara ett hårdvara + mjukvara bolag (ta betalt för varje ny version) och nu till ett serviceföretag (ta betalt varje månad). I avsaknad av nya banbrytande produkter (eller förbättringar) som alla måste ha (iPhone när de kom) söker företag nu tillväxtmöjligheter genom att skapa prenumerationstjänster. Det krävs ett starkt varumärke, en stor kundbas och en portion mod.

Omsättning för iPhone sjönk 15% i Q1 medan Services ökade med 19%. Marginalen för services är ca 62% eller nästan dubbelt så stor som marginalen för iPhones. För att kompensera för marginaltappet på sviktande iPhone försäljning behöver Apple konvertera ca. 12% av deras aktiva iPhone användare till Arcade och TV+ användare. En spaning borde vara att vi kan vänta oss några riktigt påkostade TV serier. Börja poppa popcorn!

Läs mer

Pinterest erbjuder annonsering i Sverige

I somras startade Pinterest annonsering i Sverige. Med ökande konkurrens på både Facebook och Instagram är Pinterest ett intressant komplement. Pinterest är ett utmärkt verktyg för att fördjupa sig och samla sina idéer och tankar. Heminredning, DIY och hantverk, utbildning och dammode är de största kategorierna. Av användarna är 70% är kvinnor och 70% är yngre än 45 år. 85% är på sin mobil. Själv använder jag Pinterest för att få nya idéer till gitarrspel, dela inredningsidéer med familjen för det gemensamma inredningsprojektet och hålla mig ajour i en del tekniska områden. Pinterest ger mig en snabb visuell summering av ett område som skulle ta mig mycket längre tid att skaffa mig genom att besöka olika sajter genom Google. Pinterestanvändare befinner sig ofta i köpresans researchfas och letar efter produkter. Än så länge är det få annonsörer och möjligheten att köpa lönsam trafik god.

Läs mer

Facebook lanserar Facebook Dating i USA

I syfte att ge sig in i en stor marknad eller att locka tillbaka unga till Facebook lanserar Facebook nu en dating tjänst. Fokus kommer att vara på gemensamma intressen snarare än utseende och klatschiga bios för att särskilja sig från Twitter och liknande tjänster. Dvs. att gå tillbaka mot mer traditionella sätt att matcha personer. Matchningen kommer inte att ske från dina vänner och inte ens dina vänners vänner såvida du inte ställer in det. Frågan är väl för det första om användare är beredda att dela med sig av deras romantiska intressen till Facebook utöver den redan långa lista av personliga datapunkter som FB redan har. Mätningar visar också att millennials lämnar Facebook och att en ny Facebook app är långt ifrån bästa sättet att vara cool. Så frågan är hur många singlar som faktiskt kommer att vara där. I kontexten att FB skall gå mer mot privata diskussioner så är det kanske en naturlig del. Vi får hoppas att det klickar!

Läs mer

[Kund case] KitchenLab + Produktdata + Keybroker = +46% ROAS

Keybrokers partner för produktfeedshantering, Data Feedwatch, har tillsammans med oss skrivit ett intressant case. Vi visar på hur kombinationen av ett nära strategiskt samarbete mellan byrå och kund, tydliga målsättningar, optimering av produktdata och konsekvent uppföljning skapar resultat. En nyckel inom digital marknadsföring är att arbeta med ett strategiskt mindset och att ha förmågan att genomföra aktiviteter triggade av insikter för att nå satta målsättningar.

Läs mer

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]