Karantän gör oss mindre mobila

Publicerad

Covid 19-krisen påverkar oss på en mängd olika sätt; människor jobbar hemifrån och vi rör oss mindre i samhället. Det innebär till exempel att vi i mindre utsträckning åker kollektivt. Detta visas bland annat hos Spotify där streamandet går ner: två veckor efter att karantän hade utlysts i Italien hade andelen streamad musik gått ner med 23 procent, läs mer här. Vad krisen får för långtgående konsekvenser i samhället är svårt att säga. Vad vi däremot kan se och göra är att analysera vilka effekter vi ser i Googles sökannonsering och i det digitala landskapet.

Det som noterats under perioden som Covid-19 tvingat oss att stanna hemma är att det sker ett skifte i användarbeteendet. Istället för att surfa på mobilen surfar vi mer på desktop. En av de starkaste trenderna kopplat till vårt digitala beteende under de senaste åren är att vi mer och mer använt våra smartphones som researchverktyg för information eller när vi vill handla något på nätet. Ledighet och ökat mobilanvändande hänger också tätt samman, under semesterperioder ser vi till exempel att mobilanvändandet ökar eftersom vi inte i lika hög utsträckning använder dator, varken hemma eller på jobbet.

När vi analyserar våra kunders konton och tittar på resultaten idag jämfört med fyra veckor tillbaka kan vi se att desktop används i större utsträckning än innan. Vi kan se att konverteringsgraden ökar på totalen, men att den ökar allra mest för desktop. För desktop ökar konverteringsgraden med 21% och för mobila enheter med 8%. När vi tittar på antalet annonsvisningar har dessa backat med 6% för mobila enheter men de har ökat med 6 % för desktop. Det vi ser är alltså en förflyttning från mobil till desktop.

“Search is more important than ever” säger Rik van der Kooi, Microsoft Advertisings koncernchef och hänvisar till finanskrisen 2008 då sökannonseringen utklassade alla andra annonseringsformat, läs mer här. Med hänsyn till detta är det viktigaste för oss digitala marknadsförare att vi följer med i utvecklingen och snabbt kan ställa om och anpassa oss till nya sökbeteenden och annonseringsformat.

Då vi under en lång tid anpassat annonseringen för mobila enheter måste vi nu ta i beaktning att detta stannar av eller skiftar under en period.

Vill du ha hjälp eller rådgivning hur du ska tänka i en tid där sökbeteendet förändras? Kontakta oss på Keybroker så hjälper vi dig!

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

Kontakt

Ida Hällkvist, VD Keybroker AB - [email protected]
+46 70 480 10 00‬

Presskontakt

Terésa Gustavsson - [email protected]
+46 70 272 86 69