Instagram Ads – Äntligen till Norden

Publicerad

Sen Instagram lanserades år 2010 har det varit en plattform för människor att dela fotografier och inspirera varandra. På 4 år har användarna vuxit till över 20 miljoner över hela världen. Möjligheten för företag att annonsera på Instagram släpptes i USA den 1:a november 2014, där företag som Adidas, Burberry och Ben & Jerry’s var först ut på marknaden. Nu kommer äntligen Instagrams Ads till Norden - lanseringen sker den 30 september 2015.

Vad är Instagram Ads?

Annonseringen på Instagram påminner om den annonsering som idag finns på Facebook. Användarna får nu möjlighet att interagera direkt med en annons för att exempelvis ledas in på annonsörens webbsida, köpa en produkt eller ladda ner en app direkt i Instagram-flödet.

Hur fungerar Instagram Ads?

Instagram-kampanjerna kommer att hanteras direkt i Facebooks Power Editor där annonsformat så som Link ads eller Carousel ads kommer finnas tillgängliga. Annonserna köps på auktion och kommer urskilja sig från privat innehåll genom att de kännetecknas av benämningen ”sponsrad”, precis som annonseringen på Facebook. För auktionsbaserad annonsering på Instagram så har annonsören samma targeting-möjligheter som på Facebook, exempelvis plats, intressen och beteende. Utöver detta kan Instagram även använda information från tredjepartswebbplatser och applikationer som nyttjas av deras användare.

Instagram lanserar även formatet Marquee Ads, där du som annonsör har möjlighet att boka upp ett visst antal visningar under en dag och garantera din annons synlighet. Annonsen visas då högst upp i användarens nyhetsflöde där annonsören kan byta ut bild och text upp till 3 gånger under dagen. I Norden är möjligheterna att selektera ut målgrupp begränsade till land, ålder och kön för att få så stor räckvidd som möjligt. Instagram har dock byggt in en funktion där användaren har en möjlighet avfölja annonsen, vilket ska hjälpa Instagram att visa mer relevanta annonser i framtiden.

Varför välja Instagram Ads?

Instagram Ads möjliggör för annonsörer att nå användare utöver sina befintliga följare. Genom att på ett smart sätt inkludera Instagram Ads i sin befintliga mediamix kan man som annonsör både stärka sin varumärkeskännedom och få en högre Ad recall hos sina mottagare.

För att ligga i framkant som annonsör och effektivt sprida ditt budskap i olika kanaler kan du till exempel, skapa remarketing-listor baserat på användare som har interagerat med din annons på Instagram, för att i ett senare skede kunna nå samma användare även på Facebook.

På detta sätt får du din målgrupp att följa din marknadsföring i de olika kanalerna där du kan skapa en historia kring ditt varumärke, produkt eller service. Du når relevanta personer med samma budskap och variationen av annonsformat, bild/video och annonstext gör det intressant att följa.

Välkommen att kontakta oss på Keybroker om du vill ha hjälp att komma igång med Instagram ads!

/ Lovisa Bergkvist

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

Kontakt

Ida Hällkvist, VD Keybroker AB - [email protected]
+46 70 480 10 00‬

Presskontakt

Terésa Gustavsson - [email protected]
+46 70 272 86 69