Google inför first-price auktioner - Key News

Publicerad

Google ändrar sin programmatiska budgivning – inför first-price auktioner

Tidigare har Googles programmatiska plattform utgått från en second-price modell, där den högst budgivaren inte behöver betala exakt det pris man gett. Säg att en budgivare ger 50 kronor för en annons och den nästhögsta budgivaren ger 30 kronor för en annons, då kommer den högsta budgivare i alla fall bara behöva betala lite lite mer än det näst högsta priset. Från och med nu kommer den högsta budgivare dock betala just det pris som budgivaren erbjudit.

Läs mer hos Dagens Media

Facebook förbjuder utländska annonser inför Indonesien-val

Facebook förbjuder utländska annonser inför det kommande president- och lagstiftningsvalet i Indonesien. Detta i hopp om att undanröja oro för att plattformen används för att manipulera folkets röster, enligt New York Post. Indonesien går till val den 17 april där sittande president Joko Widodo ställer upp mot rivalen Prabowo Subianto.

Läs mer hos DiDigital

Enligt en ny kartläggning av eMarketer kommer digitala annonsköp öka så pass att de blir större än traditionella under 2019. En stor andel bidrar Google, Facebook och Amazon med. Enligt eMarketer kommer digitalt att stå för två tredjedelar av totala annonsköpen år 2023, om det fortsätter att öka i samma takt. Digitala annonsköp i USA kommer att nå nära 130 miljarder dollar, vilket är en ökning med 19 procent och står då för 54,2 procent av totala annonskakan. Med 87 miljarder dollar står mobila annonsköp för två tredjedelar.

Läs mer hos Dagens Analys

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]