Så driver du trafik och försäljning via Pinterest

Publicerad

Det finns många sätt att driva in trafik och försäljning till sin webbsida eller e-handel. Det första man kommer att tänka på är kanske sociala medier som Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, LinkedIn och Youtube. Men framförallt sökmotorer som Google och Bing.

En annan digital plattform som är passande för annonsering, som ännu inte är så uppmärksammad i Sverige, är Pinterest. Denna plattform är en väldigt effektiv trafikkälla med många användare och med en köpstark målgrupp.

Vad är Pinterest? Pinterest är en visuell sökmotor, där du som användare kan hitta bilder som framförallt inspirerar. Det är som att bläddra i en tidning där du kan hitta allt från inredning, mode till recept och matlagning. Allting är väldigt välorganiserat på Pinterest, det finns tydliga teman och du har möjlighet att skapa dina egna anslagstavlor för att enkelt kunna kategorisera dina inspirationsbilder.

Pinterest flöde över hem och inredning

Pinterest fungerar som en vanlig sökmotor som t ex Google, men är mycket roligare och framförallt mer inspirerande att titta på. Detta gör Pinterest till en ultimat trafikkälla, då användaren söker sig hit för att aktivt inspireras. Men hur skiljer sig Pinterest från andra sociala medier? Som vi har nämnt tidigare så är Pinterest mer som en sökmotor där människor främst går in för att hitta och framförallt spara inspirerande Pins (bilder) till sina anslagstavlor. Då inredning är en väldigt populär del av Pinterest så kan en användare exempelvis söka på “Grön matta” och då få upp flertal exempel på detta. Då är det ett ultimat tillfälle för dig som annonsör att synas med annonser inom just den kategorin. Andra sociala medier som t ex Instagram är mer ett forum för underhållning där man skapar innehåll och delar med sig till andra medan Pinterest är en plattform där man aktivt letar efter innehåll.

Vilka når du på Pinterest i Sverige? Enligt statistik från Orvesto så kan man se att det är ca 450 000 personer i Sverige som använder sig utav Pinterest någon gång per kvartal. Men om man tittar på helheten av användandet i Sverige så finns det totalt 1,5 miljoner på Pinterest, dvs en väldigt stor potentiell räckvidd.

Om man ska djupdyka lite mer i specifika målgrupper så kan man klart och tydligt se att det är kvinnorna som fullkomligt dominerar på Pinterest. Tittar man på könsfördelningen procentuellt så står kvinnorna för 84% och motsvarande siffra för män är 16%.

Så den största målgruppen på svenska Pinterest-marknaden är kvinnor i åldrarna 16-44 år som tillsammans står för 70% av det totala användandet.

Orvesto Pinterest annonsering i Sverige 2019

Annonsering på Pinterest

Från och med mitten av 2019 så är det möjligt att annonsera på Pinterest i Norden. Men hittills har väldigt få företag i Sverige faktiskt börjat utnyttja denna möjlighet. Här finns alltså stor potentiell räckvidd med, än så länge, liten konkurrens att hämta.

Som sagt så fungerar Pinterest som en visuell sökmotor, där människor främst går in för att söka inspiration till allt från inredning, kläder till matlagning med mera. Som annonsör på Pinterest har du alla möjligheter att rikta dina annonser utifrån människors intressen, ålder och demografi. Du kan nå ut brett eller rikta in dig på nischade målgrupper beroende på vad du vill få ut av din annonsering. Här finns det bland annat målgrupper inom allt från “Lip Pencils“ till “Home Decor” att rikta sig mot. Länk till alla intressegrupper som går att rikta sig mot.

Promoted Pins kallas annonserna för på Pinterest Ads, och de ser faktiskt exakt ut som alla andra Pins på Pinterest i flödet. Det enda som skiljer dem åt är att det längst ned står att den är sponsrad. Om du trycker på den sponsrade “Pinnen” så hamnar du direkt på annonsörens hemsida. Men om du istället trycker på en icke-sponsrad “Pin” så kommer du först in på bilden, och sedan måste du trycka på bilden ännu en gång för att komma till den länkade webbsidan.

Annonsexempel på Pinterest Promoted Pins i Sverige

Sammanfattningsvis är Pinterest en otroligt bra plattform att visa upp sina produkter på då målgruppen här aktivt vill inspireras och hitta produkter de söker. En köpstark målgrupp med andra ord.

6 tips för att komma igång med Pinterest

  • Skriv alltid en relevant beskrivning till dina Pins för att folk enkelt ska kunna hitta dig när dem söker.
  • Genom att vara aktiv och lägga upp bra och inspirerande pins finns hur många möjligheter som helst.
  • För att få in trafik till din webbsida är det såklart allra viktigast att du länkar alla Pins till din webbsida.
  • Lägg upp Pins regelbundet.
  • Om du som företagare använder dig utav Pinterest är det viktigt att också göra ditt konto till ett business-konto för att få tillgång till mer data
  • Är du en e-handlare eller retailer bör du använda “Shopping on Pinterest” genom att koppla din produktfeed till Pinterest.

Vill ni ha hjälp med er Pinterest-annonsering eller era produktfeeder? Kontakta oss på Keybroker så hjälper vi dig!

/Joline Forslund, Jr. Digital Specialist

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

Kontakt

Ida Hällkvist, VD Keybroker AB - [email protected]
+46 70 480 10 00‬

Presskontakt

Terésa Gustavsson - [email protected]
+46 70 272 86 69