Dynamic Creative – Ett smartare sätt att A/B testa

Publicerad

1.6 miljarder användare använder Facebook dagligen för att ha kontakt med familj och vänner, men även för att upptäcka nya saker. Över 7 miljoner av dessa är annonsörer som gör reklam för sina produkter och tjänster. Facebook-annonsering har blivit ett viktigt sätt för annonsörer att skapa en relation och engagera sin målgrupp. Alla personer har olika intressen, olika stilar och olika behov, detta stämmer även då det kommer till annonser och reklam. Det är sällan en och samma annons fungerar lika bra för olika personer. Hur ska annonsörer då enkelt kunna personalisera sin annonsering och veta vilken typ av innehåll som passar bäst för respektive person? Ett av de nya optimeringsverktygen som Facebook lanserat för att hjälpa annonsörerna med detta heter Dynamic Creative.

Vad är Dynamic Creative?

Dynamic Creative hjälper annonsörer att automatiskt leverera högpresterande & personaliserade annonser till den utvalda målgruppen. Verktyget samlar de grundläggande komponenterna i en Facebook-annons (bild, video, text, CTA, etc.) och genererar automatiskt optimerade annonskombinationer. Man kan därefter bryta ut resultatet för varje komponent inom den utvalda målgruppen. Dynamic Creative-annonser kan tillämpas på kampanjer med olika målsättningar, såsom konvertering, trafik, videovisningar, räckvidd, varumärkeskännedom och appinstallation.

Dynamic Creative hjälper dig att skapa anpassade variationer för varje person som tittar på din annons och är ett bra optimeringsverktyg när du är osäker på vilken annons som fungerar bäst för olika målgrupper. Dynamic Creative fungerar därför som ett effektivt och enkelt sätt att A/B-testa annonser. Istället för att manuellt behöva testa olika komponenter såsom, text, bild, video eller CTA kan du nu enkelt, kostnadseffektivt och snabbt få reda på vilken typ av annonskombination som fungerar bäst för din målgrupp. Genom att skapa anpassade annonser för målgruppen är det även mer troligt att den person du vill nå kommer se annonsen, vilket även gör det mer sannolikt för personen att vidta önskad åtgärd beroende på målsättning.

Best practice för att komma igång med Dynamic Creative:

  • Kvalitet över kvantitet: Välj ut vad du vill testa (bilder, text och CTA). Fastän du har möjlighet att välja upp till 30 olika komponenter så rekommenderar vi att välja kvalitet över kvantitet. Det är bättre att testa färre starka komponenter än flera osäkra. Värt att veta är även att färre komponenter bidrar till att facebooks inlärningsperiod blir kortare och på så sätt får man snabbare resultat.
  • Alla annonstexter och bilder ska kunna passa ihop: I och med att alla komponenter man lägger in troligtvis kommer att kombineras med varandra i olika varianter är det viktigt att alla texter ska kunna fungera ihop med alla bilder.
  • Var kreativ: Testa olika variationer av både bilder och filmer för att se vad som fungerar bäst för din målgrupp.
  • Håll texterna korta och tydliga: De flesta scrollar snabbt igenom sitt Facebookflöde och händelser, vilket innebär att det gäller att fånga uppmärksamheten snabbt.
  • Nå rätt målgrupp: Koppla din Facebook Pixel med Dynamic Creative-annonserna för att kunna spåra resultaten på annonserna och få insikter om vem det är som besöker din sajt.

Behöver ni ha hjälp med er Facebook-annonsering och vill veta mer om Dynamic Creative? Kontakta oss på Keybroker så hjälper vi dig!

/Emilia Aminoff, Sr. Digital Specialist

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

Kontakt

Ida Hällkvist, VD Keybroker AB - [email protected]
+46 70 480 10 00‬

Presskontakt

Terésa Gustavsson - [email protected]
+46 70 272 86 69