Bygg varumärke med YouTube under sommaren!

Publicerad

Enligt undersökningen “Svenskarna och internet” (2019) tittar 86% av internetanvändarna regelbundet på digital video - och hela 36% tittar dagligen. Den digitala kanal som har högst tittarantal är YouTube, som slår både playtjänster och Netflix, oavsett om användaren studerar eller arbetar. Jämför man veckoräckvidd hos de största tv-husen (TV4, Discovery & Nent) så är YouTube det näst största med 65%, strax efter kommer TV4 som leder med 6%.

Om vi sedan jämför sociala kanaler är YouTube den kanal som har absolut högst tittarengagemang där användaren har en helt annan hängivenhet till att se färdigt en längre video, både organiskt och annonser!

Men varför annonsera på sommaren?

Under perioder utan rea-fokus tenderar “annonsbruset” vara lägre i digitala kanaler. När konkurrensen hos annonsörerna är lägre så går kostnaderna för annonsköp ner, vilket gör att du kan använda din marknadsbudget mer effektivt för att nå ut till en större publik. Google har även gått ut med att tittartiden på YouTube håller sig jämn under sommarmånaderna medan vissa övriga medier har sett en dipp på 30% under Juli.

Sommarmånaderna är alltså ett ypperligt tillfälle för varumärkesbyggande aktiviteter där du inte slåss om användarens uppmärksamhet i lika stor utsträckning - samtidigt som du betalar lägre priser. Mer påverkan för mindre budget helt enkelt.

Vad är viktigt att tänka på inför en kampanj?

Det man dock ska komma ihåg är att användarna idag ser sitt videotittande som mycket mer meningsfullt än för ett par år sedan. Med det sagt, sätter det stor press på annonsörer att hitta rätt match mellan användare, annonsvideo och kontext. Du vill inte riskera att en slarvigt utformad annonskampanj ger ditt varumärke dåliga tittarsiffror eller negativa varumärkesassociationer. För att öka relevansen bör du noggrant se över målgruppsinställningar, format och innehåll.

Innehållet måste vara anpassat efter det digitala tittarbeteendet. Det behövs ingen dyr produktion, snarare att med enkla medel se till att fånga användarens uppmärksamhet under de första 5 sekunderna. Annonsformatet ska sedan väljas utifrån det mål som bäst lämpar sig för vad ditt innehåll vill förmedla. På YouTube finns det annonsformat och målgruppssegmenteringar anpassat till de olika delarna i köptratten som på bästa sätt hjälper dig att uppnå maximalt resultat. Att bygga varumärke kan därmed göras på flera olika sätt, så det gäller att tänka efter ordentligt innan kampanjen utformas.

Har du även möjlighet att samla in feedback om din annons från din målgrupp, så har du all data du behöver för att verkligen kunna mäta effekten av din kampanj. De studier som görs på Youtube är beroende av räckvidd och kräver 6000-7000 inskickade svar. Att genomföra dessa under perioder då annonsbruset är lägre ökar dina chanser att få signifikanta svar då användaren har mer tid och tålamod att svara på din enkät.

Sammanfattningsvis - här är varför du ska annonsera på YouTube i sommar!

  • Tittartiden påverkas inte av semestertider
  • Konkurrensen är lägre
  • När konkurrensen sjunker så sjunker CPM/CPV-priserna
  • Du använder din budget mer kostnadseffektivt, det vill säga du får mer räckvidd för pengarna
  • Bruset är lägre. Tålamodet och tittartider på videoannonser är sannolikt högre
  • Svarsfrekvensen på Brand Lift-studier är sannolikt högre

/Lovisa Bergkvist, Squad Lead

Vill du veta mer? Kontakta oss så berättar vi gärna mer om hur vi kan hjälpa er att lyckas på Youtube! Speciellt nu under de lite lugnare sommarmånaderna. Under tiden kan du läsa om hur Keybroker genererade över en halv miljon visningar på YouTube för Smålandsvillan här. En kampanj som också gav oss första pris i den globala kommunikationstävlingen YouTube Works i kategorin “Liten budget, litet varumärke, stort resultat”, 2019.

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

Kontakt

Ida Hällkvist, VD Keybroker AB - [email protected]
+46 70 480 10 00‬

Presskontakt

Terésa Gustavsson - [email protected]
+46 70 272 86 69