Borde du bevaka dina återförsäljare?

Publicerad

Borde du bevaka dina återförsäljare?

När datadrivna strategier tar över marknadsföringslandskapet vill man ofta ha mer data att gå på än bara prestationsdata från sina egna kanaler. Vi har därför utvecklat ett analysverktyg som samlar in prestationsdata från dina konkurrenters och dina återförsäljares beteende.

Varför bevaka dina återförsäljare?

Genom att bevaka dina återförsäljare har du bättre koll på hur ditt varumärke lyfts fram i olika kanaler, hur det skrivs om, vilka kampanjer som körs, hur mycket pengar som läggs på det och vilken effekt det har på försäljningen. Genom att kartlägga hur dina olika återförsäljare marknadsför ditt varumärke och dina produkter, kan du med denna insikt ta dig an dina relationer med data utöver magkänsla.

Säg att du tillverkar mobiltelefoner, och du har tre återförsäljare: Företag 1, Företag 2 och Företag 3. Genom att kartlägga dessa återförsäljares marknadsföringsaktiviteter, kan du till exempel få reda på att:

  • Företag 1 har en bra organisk synlighet men lägger inga kampanjpengar på att lyfta dina produkter
  • Företag 2 inte premierar dina produkter på något sätt, medan de premierar dina konkurrenters produkter
  • Företag 3 satsar hårt på betalt sök med rätt så gott resultat, dock ser du att era kampanjer inte är synkroniserade och att ni därför tappar synergieffekt

Med denna kunskap i bakfickan kan du ta dig an dina återförsäljare på ett effektivt sätt. Du vet hur var och en presterar, och vad som behöver fokuseras på i varje enskild relation. I det här fallet kunde du till exempel:

  • Vara nöjd och glad över den organiska synligheten hos Företag 1, och diskutera olika kampanjmöjligheter
  • Inse att det här inte var någon bra deal, diskutera läget och förstå varför Företag 2 premierar dina konkurrenter produkter istället för dina. Förnya samarbetet eller gå skilda vägar
  • Vara glad och nöjd över aktiviteten hos Företag 3, diskutera era planer framåt för att synka kampanjer och skapa den eftersträvade synergieffekten

Kontakta oss genom formuläret längst ner på sidan så berättar vi gärna mer om Keybroker Insights.

Du kan även läsa mer om Keybroker Insights här

Kontakta oss

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]