Beta släppt för Google Ads Keyword Planner: Refine Keywords

Publicerad

För er som redan använder Keyword Planner så vet ni hur kraftfullt verktyget är när det kommer till att sondera och strukturera den digitala terrängen av sökord där ute. För er som inte känner till Keyword Planner eller fortfarande är lite osäkra på dess funktioner - läs vidare!

Nu har google även släppt en ny beta som kallas för Refine Keywords som hjälper till att kategorisera sökorden åt er. Men låt oss först sammanfatta lite vad Keyword Planner är innan vi dyker in i den nya betan.

Vad är Keyword Planner och vad är dess fördelar?

Keyword Planner är ett gratis verktyg i Google Ads som hjälper till att hitta sökord till nya eller befintliga kampanjer. Man matar in ett eller flera sökord i verktyget, alternativt en URL, och får sedan ut en lista med användbar data som t.ex. sökvolymer, konkurrensnivåer på sökorden och historiska CPC-priser. Till detta kan man även filtrera på område, språk, söknätverk och tidsintervall. De största fördelarna är, förutom att hjälpa till att hitta relevanta sökord för era kampanjer, att generera historisk data och prognoser för trafiken. Man kan nämligen skapa en sökordslista och sedan generera en rapport som förutser potentiella klick och estimerade konverteringar. Låter detta lite som magi? Klart att man ska bejaka de olika faktorer som kan påverka dessa prognoser som t.ex. bud, budget, typ av produkt eller kundbeteenden, men man får ett rätt så bra beslutsunderlag för framtida medieinvesteringar. Om denna sammanfattning inte släckte er törst på information om Keyword Planner så kan ni lära er mer om verktyget här.

Keyword Planner innehåller alltså flera bra funktioner och vår rekommendation är att det borde finnas med i varje digital marknadsförares verktygslåda, oavsett om man jobbar med SEM eller SEO. Med detta sagt, låt oss nu titta lite närmare på betan.

Refine Keywords Beta

Historiskt sett så har Keyword Planner hjälpt marknadsförare att ta fram nya sökordslistor och genererat data för analys. Dock har man behövt att organisera och inte minst kategorisera sökordslistorna efter t.ex. varumärkesrelaterade- och generiska sökord, eller typ av produkt. En ganska tidskrävande uppgift, framförallt om du har flera hundra ord du vill kategorisera. Tanken med Refine Keywords är att du inte längre ska behöva göra detta manuellt, utan kategoriseringen sker automatiskt.

På bilden nedan ser ni ett exempel om man skulle söka på ordet “skor”. Man bockar enkelt i eller ur de olika valen och sökordslistan kategoriseras automatiskt. Smart va?! Det tycker vi också på Keybroker och det ska bli spännande att följa utvecklingen av betan.

/ Kalle Jarland, Digital Specialist

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

Kontakt

Ida Hällkvist, VD Keybroker AB - [email protected]
+46 70 480 10 00‬

Presskontakt

Terésa Gustavsson - [email protected]
+46 70 272 86 69