Annonsering i sociala medier - 5 tips för att lyckas

Publicerad

Hur lägger du upp er strategi för sociala medier? Det är få som tänker igenom sin sociala annonseringsstrategi ordentligt innan de bestämmer sig för att köra social annonsering. Annonsering på Facebook och Instagram har ett unikt utförande och bör inte jämföras med mer traditionella format som TV-reklam eller reklamblad. Med hjälp av sociala medier kan man bygga upp ett starkt varumärke, skapa engagemang och en fördjupad kundrelation. Dessutom är Facebook och Instagram snabba och kostnadseffektiva sätt att kommunicera med era kunder där ni kan nå precis de kundsegment ni önskar, förutsatt att ni vet vilken målgrupper ni vill nå.

1. Vem vill ni nå?

Innan ni sätter igång med er sociala marknadsföring är det viktigt att ni bestämmer er för vilka ni ska nå. Om ni redan vet vilken er målgrupp är kan det vara bra att smalna av målgruppen så gott det går. Väljer ni istället att inte nischa er målgrupp med varken ålder, kön eller intresse ska det vara ett medvetet val som ett test för att undersöka vem som är mest intresserade av ditt företag. Denna metod är bra om målet är att samla in mycket data om vem som interagerar med er annonsering.

2. Fånga användarnas intresse!

Konkurrensen på Facebook och Instagram blir tuffare för varje dag och det blir allt viktigare att sticka ut från mängden. Först och främst är det viktigt att förstå vem du vill nå ut till och vad den målgruppen är intresserad av. För att komma fram till detta måste man A/B-testa både annonstext och bildmaterial för att veta vad din målgrupp väljer att interagera med och klicka på. Allt som oftast ser användaren annonsen stegvis - först bilden, sedan texten på bilden, underrubriken, mindre underrubriken och till sist Call to action-knappen.

Det finns flera teorier om hur man väcker intresse hos användare på Facebook och Instagram. Bland annat färgskalor, använd färggranna emojis i rubriken, ha människor med på bild, rörligt material i form av GIF/video m.m. Kom ihåg att en bild säger mer än tusen ord!

3. Mål

Vad har ni för mål med er marknadsföring på sociala medier? Är det medvetenhet, sprida information, rekrytera, bygga upp varumärke, driva in trafik till webbplats eller kanske app-nedladdningar? Här kan vi på Keybroker hjälpa er ta fram en social strategi utifrån era målsättningar. Här är de olika målen du kan välja när du lägger upp en kampanj:

-Trafik: Trafikmålet använder man för att driva in besökare till hemsidan. Man kan också använda detta mål ifall man vill skapa ett erbjudande för en specifik målgrupp.

-Medvetenhet om varumärke: Detta mål handlar om att öka medvetenheten om ert varumärke, företag, produkt, tjänst eller app.

-Räckvidd: Med räckvidd som mål kan man också driva medvetenheten om ditt varumärke, företag, produkt, tjänst eller app. Skillnaden mellan räckvidd och varumärkesmedvetenhet är att räckvidd möjliggör en större målgrupp.

-Konverteringar: Konverteringsmålet är ett bra val för e-handlare som vill öka sin försäljning.

-Interaktion: Med interaktion som mål vill man att fler personer som ser annonsen även interagerar med den tex. kommenterar eller gillar.

-Videovisningar: Videovisningar som mål kan man använda ifall man kör en videoannons, bildspelsannons eller story-annons. Detta är ett effektivt mål om man vill skapa medvetenhet kring varumärket och/eller produkter.

-Leadgenerering: Annonsering med leadsgenerering som mål är bra för att samla information från intresserade och potentiella kunder. Information man kan samla in är t.ex. mailadresser då man i framtiden kan skicka ut nyhetsbrev och andra utskick.

-Appinstallationer: Appinstallationsmålet är utmärkt om man vill få användare att ladda ner din app.

4. Analysera och optimera

Jobbet är inte klart då ni valt målgrupp, mål och lagt upp annonsen. När annonsen har fått rulla ett tag och fått in tillräckligt med data är det dags att analysera datan. Därmed förstå vilken annons som fungerat (ifall ni A/B-testat fler) enligt era mål, samt vilken målgrupp som presterat bäst. När det är klart kan ni anpassa den social annonseringen enligt vad ni har för mål och vem ni vill fokusera på. Kanske hittar ni nya målgrupper eller intressen som fungerar bra för just ert varumärke?

5. Retargeting

Keybrokers sista tips är att i största möjliga mån jobba med retargeting för att tidigare nå besökare på hemsidan som är ‘hetare’ potentiella kunder, samt leads man vill hålla varma. Om möjligt, gruppera besökarna i kategorier för att skapa unika retargeting-listor för att kunna rikta relevant annonsering till kunden. Till exempel vill man inte visa en annons om handtvålar för en person om den varit inne på hemsidan och kollat på sminkprodukter.

Keybroker kan hjälpa er ta fram en social strategi som passar ert varumärke. Vi hjälper er att välja rätt social kanal, sätta upp konton, välja mål, hitta målgrupper, skapa content och optimera annonserna. Vi hjälper till att säkerställa att ni får ut det bästa av er marknadsföring på sociala medier. Behöver ni hjälp med eran Facebook eller Instagram annonsering hör av er till oss på Keybroker!

/Maria Nysten, Digital Specialist

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

Kontakt

Ida Hällkvist, VD Keybroker AB - [email protected]
+46 70 480 10 00‬

Presskontakt

Terésa Gustavsson - [email protected]
+46 70 272 86 69