4 bra verktyg att hålla koll på vad det gäller trender och sökvolymer

Publicerad

För en modern marknadsförare så är det viktigt att kunna jobba med digital marknadsföring på ett smart och effektivt sätt. Det finns en rad olika verktyg att tillgå och vi får ofta frågor om vilka verktyg vi använder oss av. Flera fungerar i princip på samma sätt och i många fall handlar det om vilka man personligen föredrar. I djungeln av verktyg är det svårt att välja, därför har vi valt ut fyra stycken som vi använder oss av när vi tittar på trendande sökord och sökvolymer. Nedan berättar vi mer om hur vi använder dem och varför.

Google trends

Google trends är Googles egna verktyg där du snabbt och enkelt kan kolla upp söktrender i världen. Det finns enkla filtreringar som gör att du kan följa trendande sökord historiskt till nutid i specifika länder. Du kan även använda Google trends till att göra en sökordsanalys. Med verktyget får du fram information om sökord som har stor efterfrågan, ord som trendar just nu och har störst sökvolym. Du kan även ställa in ett tidsspann så att du till exempel kan kolla vad som söktes mest på förra året vid samma tidpunkt. Använd sedan denna information för att utveckla din affär och köpa nya sökord att annonsera för.

Keyword Tool

Keyword Tool är ett verktyg som hjälper dig att utöka och hitta nya sökord som kan vara relevanta för just din affär. Verktyget hjälper dig främst att ta fram “long-tail keywords” som är mer specifika sökord eller fraser som generellt har lägre sökvolym, men med högre konverteringsfrekvens. Om du till exempel vill synas på sökordet “tröja” så tar Keyword Tool fram fraser som har med tröja att göra såsom tröja herr, tröja dam, tröja med tryck och så vidare. Du får även data på hur många som har sökt på dessa ord och du kan även se hur orden har trendat den senaste tiden. En stor fördel med Keyword tool är att det är ett fristående verktyg som hittar sökord på flera sökmotorer som till exempel Google, Bing och Amazon. Det är även gratis att använda upp till 750 sökordsförslag.

Answer the public

Answer the public är ett bra verktyg när du vill skapa nytt innehåll till din hemsida. Du skriver in ett sökord och får därefter upp information om vilka frågor och fraser som det söks mest på kopplat till just det sökordet. Men hjälp av denna information kan du sedan mer effektivt svara på de frågor som ställs och skapa relevant innehåll till din hemsida. Answer the public är ett särskilt kraftfullt verktyg för att öka den organiska trafiken till din hemsida och och används med fördel inom SEO.

Keyword planner

Keyword planner är ett kraftfullt verktyg skapat av och för Google Ads och det används för att hitta nya sökord kopplat till din affär. Då vi redan skrivit om detta verktyg i ett tidigare blogginlägg, som du hittar här, så går vi inte på djupet nu. Dock vill vi nämna det igen då det passar bra in på dagens tema.

/ Jesper Edman, Digital Specialist

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

Kontakt

Ida Hällkvist, VD Keybroker AB - [email protected]
+46 70 480 10 00‬

Presskontakt

Terésa Gustavsson - [email protected]
+46 70 272 86 69