Recept för succé - Appnedladdningar för Kronans Apotek
Bakgrund
Kronans Apotek är en av Sveriges största apotekskedjor, med över trehundra apotek och en snabbt växande e-handel. En viktig del av Kronans Apoteks affär är försäljning av receptbelagda produkter, som går att beställa på deras site eller i Kronans Apoteks app. I appen kan kunderna få en överblick över sina recept, hantera fullmakter och köpa hem sina receptbelagda läkemedel.
Utmaning
Det finns starka begränsningar kring marknadsföring av receptbelagd medicin i Sverige. För Kronans Apoteks del blev utmaningen att nå ut till fler kunder öka och sin receptaffär utan att marknadsföra specifika receptbelagda produkter. En nyckel till framgång var alltså att få fler befintliga och nya kunder att ladda ner Kronans Apoteks app.
Lösning
Keybroker tog fram en strategi för att driva appnedladdningar via Googles app-annonsformat Universal App Campaigns. Baserat på best practice inom app-annonsformat togs material fram i form av annonscopy, bilder och filmer. Spårning för att mäta nedladdningar av appen sattes dessutom upp i Googles appspårningsverktyg Firebase. När spårning, budskap och målsättningar var definierade aktiverade Keybroker en helautomatiserad app-nedladdningskampanj. Kampanjen stöttades med en SEM-kampanj för recept-sökord, annonsering i App Store för iOS samt en riktad Youtube-kampanj.
Resultat
Under kampanjens första två månader
• Ökade antalet månatliga nedladdningar med över 75%.
• På Android var ökningen över 100%.
• Kronans Apoteks app har laddats ner mer än 100 000 gånger - där nedladdningar via app-kampanjen varit en starkt bidragande faktor.