En halv miljon tittare

Hum om hus med en halv miljon tittare

Bakgrund

SmålandsVillan vill genom sin webbserie “Hum om hus” visa att det är enklare än man tror att köpa hus. Under totalt fem avsnitt reder SmålandsVillan ut de frågetecken som kan uppstå inför, under och efter ett husköp. Man får följa stylisten och modejournalisten Frida Zetterström när hon knackar på hos familjer, besöker husfabriken och ställer säljare mot väggen – hela tiden i syfte att “få ett bättre hum om hus”. SmålandsVillan vill vara den aktören som fokuserar på att skapa en trygghet hos konsumenten och på så sätt bli det självklara valet när ett hus ska köpas.

Utmaning

Vi fick ett flertal längre filmer på 3-4 minuter per avsnitt som skulle visas i en viss följd mot personer som går i tankarna att köpa hus. Eftersom användarens uppmärksamhet successivt minskar och det blir allt svårare att hålla kvar användarens intresse behövde vi hitta en så relevant målgrupp som möjligt.

Hur gjorde vi då för att maximera genomslaget mot målgruppen med en begränsad mediabudget?

Lösning

Vår lösning blev att använda oss av YouTube Ads som den primära kanalen där vi köpte hela kampanjen auktionsbaserat. Fördelen när du köper auktionsbaserat är att kostnaden per visning (CPM) inte påverkas av att du lägger på lager av olika målgrupps-styrningar. Detta gjorde att vi kunde hålla upp relevansen från start utan att begränsa vår räckvidd för kampanjen. YouTube har samtidigt otroligt hög Viewability och Audibility för online video vilket var viktigt eftersom vi hade flera filmer med intervjuer mellan olika personer att distribuera.

Eftersom varje film gick ett steg djupare i husköpar-processen var vi extra angelägna om att visa filmerna i rätt följd. Vi valde då att använda den nya funktionen “Video Ad Sequencing” för Youtube Ads som visar rätt film för rätt tittare beroende på hur målgruppen har interagerat med föregående film. Funktionen tar även hänsyn till personer som valt att skippa en video, och kan därmed undvika exponeringar för personer med liknande “icke-intresse”. Detta gjorde det möjligt för oss att visa flera filmer i följd, i kombination med nya och mer avancerade målgrupps-styrningar på ett kostnadseffektivt sätt via Youtube Ads.

Resultat

  • Vi genererade över 500 000 visningar i vår målgrupp
  • Hela husserien fick en hög snittvisningsgrad på 46 % (Benchmark 30-35%)
  • Över 30 % av alla som tittade på trailern tittade på samtliga fem avsnitt i husserien
  • 50 % högre engagemang i målgruppen hos de som tittat på alla fem avsnitt, jämfört med de som tittat på första filmen
  • Vi vann den globala kommunikationstävlingen “Youtube Works” i kategorin “Liten budget, litet varumärke, stort resultat” i Sverige 2019. Läs mer om YouTube Works.

Vill du veta mer?

Kontakta oss så berättar vi gärna mer om hur vi kan hjälpa er att lyckas på Youtube!


En halv miljon besök på två månader


Kundaktivering med Omnichannel


Feedbaserad tillväxt i en utmanande vertikal


Datadriven strategi ger resultat


Automatiserad kampanjhantering med feedlösning


Strategi för kundresan i det digitala ekosystemet


Nylansering av hemsida och varumärkesprofil


Dubbel försäljning efter sökbeteendeanalys


482% fler bokningar och halverad konverteringskostnad från SEM


En halv miljon tittare


Feedoptimering ökade lönsamheten +46%

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

Kontakt

Ida Hällkvist, VD Keybroker AB - [email protected]
+46 70 480 10 00‬

Presskontakt

Fredrik Holmén, Ordförande Keybroker AB - [email protected]
+46 734 332 501