Feedoptimering ökade lönsamheten +46%
Bakgrund
Kitchenlab är en välrenommerad köksbutik med både e-handel och två fysiska butiker - en i Malmö och en i Stockholm. KitchenLab specialiserar sig på matlagnings-och köksredskap för både proffs- och amatörkockar. I sortimentet finns över 10 000 produkter från 200 exklusivt utvalda tillverkare.
Utmaning
KitchenLab vill driva lönsam tillväxt för att kunna finansiera framtida expansion. Utmaningen man stod inför var alltså att öka försäljningen och nettointäkten och detta gärna utan att öka kostnaden för marknadsföring.
KitchenLab är en premium-återförsäljare och använder sig oftast inte av kampanjer, reor och rabatter för att locka kunder. Istället vill man konkurrera på sin expertis och erbjuda ett relevant produktsortiment för en kräsen målgrupp. Att identifiera vilka produkter som är både efterfrågade och som går att sälja till god marginal är därför en nyckel.
Lösning
Keybroker inledde ett nära samarbete med KitchenLab för att få insikt i allt från bolagets övergripande strategi och till viktiga detaljer som produktmarginal. Baserad på dessa insikter togs en digital försäljningsplan fram. Målen var att öka försäljningen genom konkreta actions kopplade till att öka trafiken, höja konverteringsgraden och förbättra det genomsnittliga ordervärdet.
Två nyckelfaktorer identifierades snabbt:
1. Förbättring av produktdatan. Keybroker tog ansvar för produktdatan och anpassade produkttitlar efter sökbeteende samt kategoriserade och prioriterade produkterna baserat på förväntad avkastning. Detta innebar att de viktigaste produkterna fick högre och mer relevant exponering, och den totala lönsamheten från digital annonsering förbättrades.
2. Utnyttjande av automatiserade annonslösningar. Den förbättrade produktdatan och insynen i KitchenLabs affärsverksamhet gjorde att Keybroker kunde utnyttja den fulla potentialen av automatiserade annonsformat och automatiserad budgivning mot lönsamhetsmål.
Resultat
Strategin gav snabbt effekt och under de tre första månaderna som KitchenLab arbetade tillsammans med Keybroker lyckades vi att:
- Sänka totalkostnaden för annonsering med -30%
- Öka trafiken med +17%
- Sänka kostnaden per order med -23%
- Öka ROAS med +46%
Alla siffror jämfört med samma period föregående år