Feedbaserad tillväxt i en utmanande vertikal

Feedbaserad tillväxt i en utmanande vertikal

Utmaning

Kronans Apotek har ett brett nätverk av butiker men låg närvaro online. De har också ett brett produktutbud bestående av tusentals artiklar, där pris och kampanjvaror uppdateras i realtid. Annonsering i läkemedelsbranschen är hårt reglerad och onlineapotek är en mättad och väletablerad marknad i Sverige med en rad starka top-of-mind-aktörer.

Välstrukturerad data om produkter, kampanjer och kategorier behövs för att annonsera i stor skala

Så gjorde vi

Vi byggde en produktfeed från grunden, med data om pris, tillgänglighet, kampanjvaror, kategori och varumärke. Feeden användes till att skapa Google Shopping-kampanjer och sökannonskampanjer som reflekterade sidinnehåll, kategorier, kampanjer och varumärken. Feeden används även i andra kanaler såsom prisjakt och pricerunner och investeringen optimerades mot satta KPI:er genom DoubleClick Search.

Resultat

  • Kronans Apoteks har fått en kraftig ökad synlighet, trafik och försäljning på alla produktkategorier och ger kunderna en relevant annonsupplevelse
  • Varumärkessökningarna har ökat starkt och Kronan har etablerat sig som en stark aktör bland svenska onlineapotek.
  • Tillväxten YoY har varit +400% från köpt sök och över +100% på totalen


En halv miljon besök på två månader


Datadriven strategi ger resultat


Feedbaserad tillväxt i en utmanande vertikal


Kundaktivering med Omnichannel


Strategi för kundresan i det digitala ekosystemet


Automatiserad kampanjhantering med feedlösning


Nylansering av hemsida och varumärkesprofil


Dubbel försäljning efter sökbeteendeanalys


482% fler bokningar och halverad konverteringskostnad från SEM

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]