Feedbaserad tillväxt i en utmanande vertikal
Utmaning
Kronans Apotek har ett brett nätverk av butiker men låg närvaro online. De har också ett brett produktutbud bestående av tusentals artiklar, där pris och kampanjvaror uppdateras i realtid. Annonsering i läkemedelsbranschen är hårt reglerad och onlineapotek är en mättad och väletablerad marknad i Sverige med en rad starka top-of-mind-aktörer.
Välstrukturerad data om produkter, kampanjer och kategorier behövs för att annonsera i stor skala
Så gjorde vi
Vi byggde en produktfeed från grunden, med data om pris, tillgänglighet, kampanjvaror, kategori och varumärke. Feeden användes till att skapa Google Shopping-kampanjer och sökannonskampanjer som reflekterade sidinnehåll, kategorier, kampanjer och varumärken. Feeden används även i andra kanaler såsom prisjakt och pricerunner och investeringen optimerades mot satta KPI:er genom DoubleClick Search.
Resultat
- Kronans Apoteks har fått en kraftig ökad synlighet, trafik och försäljning på alla produktkategorier och ger kunderna en relevant annonsupplevelse
- Varumärkessökningarna har ökat starkt och Kronan har etablerat sig som en stark aktör bland svenska onlineapotek.
- Tillväxten YoY har varit +400% från köpt sök och över +100% på totalen