Feedbaserad tillväxt i en utmanande vertikal

Feedbaserad tillväxt i en utmanande vertikal

Utmaning

  • Kronans Apotek har ett brett nätverk av butiker men låg närvaro online
  • Kronans Apotek har ett brett produktutbud bestående av tusentals artiklar, där pris och kampanjvaror uppdateras i realtid
  • Annonsering i läkemedelsbranschen är hårt reglerad
  • Onlineapotek är en mättad och väletablerad marknad i Sverige med en rad starka top-of-mind-aktörer

Insikter

  • Välstrukturerad data om produkter, kampanjer och kategorier behövs för att annonsera i stor skala
  • Google Shopping är ett annonsformat som växer
  • Adaptive Shopping i DoubleClick kan automatisera annonsering baserat på lönsamhet i realtid.

Lösning

  • Vi byggde en produktfeed från grunden, med data om pris, tillgänglighet, kampanjvaror, kategori och varumärke.
  • Feeden användes till att skapa Google Shopping-kampanjer och sökannonskampanjer som reflekterade sidinnehåll, kategorier, kampanjer och varumärken.
  • Feeden används även i andra kanaler: t.ex. prisjakt och pricerunner
  • Investeringen optimeras mot satta KPIer genom DoubleClick Search.

Resultat

  • Kronans Apoteks har fått en kraftig ökad synlighet, trafik och försäljning på alla produktkategorier och ger kunderna en relevant annonsupplevelse
  • Varumärkessökningarna har ökat starkt och Kronan har etablerat sig som en stark aktör bland svenska onlineapotek.
  • Tillväxten YoY har varit +400% från köpt sök och över +100% på totalen


En halv miljon besök på två månader


Datadriven strategi ger resultat


Kundaktivering med Omnichannel


Automatiserad kampanjhantering med feedlösning


Strategi för kundresan i det digitala ekosystemet


Feedbaserad tillväxt i en utmanande vertikal

Kontakta oss

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]