Marginalerna gjorde helheten

Skillnaden i marginalen gör helheten

Utmaning

Tänk dig det här: 40.000 produkter i sortimentet. Samtliga med varierande marginaler. Balansgång mellan e-handel och 64 fysiska varuhus med egna ekonomiska mål, där även utbud mellan just e-handel och varuhus kan variera kraftigt. Allt detta skall optimeras för sökmotorerna. Snacka om utmaning.

Så gjorde vi

Det första vi gjorde var att dela upp produkter och varumärken i olika grupper efter marginal och skapa budstrategier för de båda. Sedan bestämde vi budskap och målsättning för respektive grupper. När allt var på plats skapade vi kampanjer där vi adderade annonsgrupper, sökord och annonser som alla skulle optimeras efter respektive grupps strategi. Funkade det? Gissa!

Resultat

Genom att göra som vi gjorde ovan, kunde vi effektivt täcka upp Prismas hela produktsortiment och i förlängningen förbättra Prismas övergripande lönsamhet utefter gruppernas olika marginaler. I takt med att varuhusen började se värdet i vår klassificering kunde vi höja medieinvesteringen, tack vare deras bidrag till annonseringen. Men i grund och botten handlade allt om att se över och styra upp kundens sökordsmarknadsföring. Något vi är rätt bra på.

Kontakta oss så berättar vi gärna mer om hur vi kan hjälpa er med er sökordsmarknadsföring.


En halv miljon besök på två månader


Datadriven strategi ger resultat


Feedbaserad tillväxt i en utmanande vertikal


Kundaktivering med Omnichannel


Strategi för kundresan i det digitala ekosystemet


Automatiserad kampanjhantering med feedlösning


Nylansering av hemsida och varumärkesprofil


Dubbel försäljning efter sökbeteendeanalys


482% fler bokningar och halverad konverteringskostnad från SEM

Kontakta oss

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]