Dubbel försäljning efter sökbeteendeanalys

Dubbel försäljning efter sökbeteendeanalys

Utmaning

Scandinavian Outdoor är ett välkänt varumärke inom sport och fritid i hemlandet Finland, och stod inför utmaningen att öka sin varumärkeskännedom på den svenska digitala marknaden.

E-handeln inom sport och fritid är en väletablerad marknad i Sverige med ett flertal starka aktörer. Scandinavian Outdoor behövde definiera sin position och unika marknadsfördelar inom sin vertikal.

Scandinavian Outdoor hade en låg varumärkeskännedom med låg organisk ranking inom flertalet produktkategorier. Hemsidans struktur behövde breddas och förfinas för att möta upp efterfrågan på sökningar med hög volym. Den organiska synligheten var även låg på grund av tekniska utmaningar på hemsidan. Det fanns potential att täcka upp trafik inom varumärkessökningar där konkurrenterna rankade i mindre utsträckning

Så gjorde vi

Vi kartlade det svenska sökbeteendet för att få en förståelse för hur svenska konsumenter söker och beter sig online när det gäller produkter och aktiviteter inom sport och fritid. Baserat på sökbeteendet och luckor i konkurrenternas synlighet skapade vi en innehållsplan och ny kategoristruktur för scandinavianoutdoor.se.

Vi döpte om kategorier och underkategorier för att bättre möta upp trafik på söktermer med hög sökvolym, och skapade huvudkategorier/underkategorier för varumärken för att öka ranking i organiskt sökresultat. Vi arbetade tätt tillsammans med Scandinavian Outdoors team för att säkerställa att våra rekommendationer implementerades.

Resultat

  • En ny webbplatsstruktur och innehåll som matchade målgruppens sökbeteende dubblade försäljningen på 6 månader med en fortsatt positiv trend
  • +94% Ökning i organisk trafik från generiska sökord på 6 månader
  • +101% Ökning i försäljning från organisk trafik på 6 månader
  • Bättre optimerade landningssidor ökade annonsrelevansen (quality score) i SEM med 15% och sänkte CPA med 12,5% på 3 månader

Vill du veta mer?

Kontakta oss så berättar vi gärna mer om hur vi kan hjälpa er möta kundernas sökbeteende. Du kan även läsa mer om hur vi jobbar med Content och SEO här på vår hemsida.


En halv miljon besök på två månader


Datadriven strategi ger resultat


Feedbaserad tillväxt i en utmanande vertikal


Kundaktivering med Omnichannel


Strategi för kundresan i det digitala ekosystemet


Automatiserad kampanjhantering med feedlösning


Nylansering av hemsida och varumärkesprofil


Dubbel försäljning efter sökbeteendeanalys


482% fler bokningar och halverad konverteringskostnad från SEM

Kontakta oss

När du använder detta formulär samtycker du till att Keybroker behandlar dina personuppgifter i syfte att kontakta dig. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår privacy policy.

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]