Webbanalys

Hur sticker företag ut i ett sammanhang där möjligheterna bara begränsas av fantasin och där vi med några få knapptryck har tillgång till all världens tjänster och produkter? En av nycklarna är att lära känna och förstå sin målgrupp. Genom löpande analys av besökarna på din webbsida kan du göra precis det.

Vad är webbanalys?

Webbanalys är - enkelt uttryckt - allt det du gör för att förstå användarbeteendet på din hemsida.

Men för att kunna dra slutsatser av dina besökares beteende så måste den tekniska plattformen fungera. Därför involveraras även en teknisk aspekt i begreppet Webbanalys. Den tekniska aspekten kan innebära att du regelbundet gör en hälsokontroll av dina mätverktyg, webbplattform, dina script och så vidare. För om inte plattformen fungerar kommer du inte kunna dra slutsatser av datan du samlat in.

När det kommer till beteendeanalys så handlar det om att gå på djupet med dina besökares beteende, härkomst, demografi. Allt för att få en tydlig bild av hur målgruppen faktiskt ser ut. Till exempel har du kanske frågor som:

Vilka besöker min site? Vad är genomsnittsåldern på mina bäst betalande kunder? Var sker flest avhopp i köpflödet? Varför? Komunicerar jag med rätt målgrupp? Hur kan jag göra sidan snabbare?

Allt detta kan du få svar på om du lär dig vad du ska titta på och vad du ska ställa det i relation till.

Vi använder primärt Google Analytics och Funnel för våra kunder när vi arbetar med webbanalys.

Vårt erbjudande inom Webbanalys

Insikt

- Healthcheck av konto
- Dataanalys
- Attributionsmodell

Taktik

- Rapporteringsstruktur
- Data-strategi

Genomförande

- Implementation av Google Analytics
- Implementation av Funnel
- Uppsättning av dashboards
- Integration med andra system

Uppföljning

- Rapportering

Exempel på vårt arbete inom Webbanalys

Google Analytics

Låt oss hjälpa er att få ut den fulla potentialen och kraften av Google Analytics! Keybroker har certifierade Google Analytics-experter med expertis inom mätning, webbanalys och alla de digitala marknadsföringskanalerna. Google Analytics som verktyg kan ge dig lärdomar och insikter om dina besökares beteende på din sajt, dina trafikkällors effektivitet samt kanalernas samverkan med varandra. Webbanalysen resulterar i ett paket med förslag på åtgärder för att förbättra användarupplevelsen för dina besökare samt din sajts effektivitet. Med vår kunskap inom alla digitala marknadsföringskanaler ser vi till att vår analys spänner över samtliga kanaler.

Läs mer

Funnel

Funnel är ett business intelligence-verktyg för analys och rapportering av digital annonsering. Det laddar automatiskt ner data från alla annonsplattformar och knyter ihop det med försäljningsdata från Google Analytics för att räkna ut KPIer som tex kundanskaffningskostnader och ROI för alla annonskanaler. Med Funnel kan man bygga dashboards för sin annonsering som uppdateras kontinuerligt så att man alltid vet hur ens kampanjer går. Funnel är särskilt användbart för att få en överblick när man annonserar på flera marknader och hanterar annonseringskostnader i olika valutor.

Läs mer

Kontakta oss

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]