SEM - Sökannonsering

Konsumenter litar mindre på sina vänner än sökmotorer. Där 82% ser sök som den viktigaste kanalen inför ett köp, ser 63% sina vänner och bekanta som detsamma. Sök utgör alltså den absolut viktigaste annonseringskanalen för de flesta företag.

Vad är SEM - sökannonsering?

Google ger annonsörer möjligheten att synas i resultaten när konsumenter söker efter varor eller tjänster liknande deras och du betalar endast då någon klickar på annonsen. Sökannonsering handlar alltså om att synas på rätt plats, vid rätt tid, med rätt budskap, till den rätta personen men framförallt till pris som är rätt och i en kontext där konsumenter söker efter just de tjänsterna, produkterna och informationen på nätet. På Keybroker omsätter vi varje månad i snitt 200 miljoner kronor åt våra kunder via sökannonsering. Här kan du läsa mera om hur Keybroker arbetar med SEM.

Vårt erbjudande inom SEM - sökannonsering

Insikt

- Kontoanalys
- Sökbeteendeanalys

Taktik

- SEM-strategi

Genomförande

- Kontouppsättning
- Kampanjhantering
- Google Shopping
- Feed-hosting

Utvärdering

- Kampanjrapport
- Attributionsrapport

Case


Marginalerna gjorde helheten


Femfaldig ökning på 24 timmar

Exempel på vårt arbete inom SEM

Bing Ads

Den största annonseringsplattformen inom sökordsannonsering är Google Adwords. Man får dock inte glömma bort Microsoft Bing Ads där det finns mycket försäljning att hämta in. Innan Bing lanserades var marknadsandelarna för Microsoft (MSN och Live Search) minimala. Bing är en söktjänst utvecklad av Microsoft som lanserades 2009. Marknadsandelarna i norden har vuxit under de senaste åren. I Sverige ligger andelen köpt trafik via Bing Ads på cirka 7 % idag. Därmed är det viktigt att komplettera sökordsannonsering med Bing Ads för att synas på de största sökmotorerna och nå den största potentiella räckvidden i sökmotorerna.

Läs mer

Customer match

CRM marketing har varit aktuellt länge, men tack vare uppdateringar hos bl.a. Google och Facebook har det blivit ett allt smidigare och mer kostnadseffektivt att nå ut till sina befintliga kunder. Annonsörer sitter oftast på stora mängder data kring sina kunder. Nu kan vi utnyttja den datan genom att koppla ihop den med din digitala annonsering.

Läs mer

Feedbaserad sökannonsering

Hur skall en annonsör hantera kampanjer, sökord och annonser för tusentals produkter, hundratals varumärken och varugrupper? Feedbaserad annonsering är inte ett alternativ, utan en förutsättning för att hantera detta effektivt. Med hjälp av feedbaserad annonsering kan vi uppdatera kampanjer, sökord och annonser i realtid. Dessutom kan vi pausa annonser när produkterna tar slut på lagret, uppdatera priser och lagerstatus i annonserna.

Läs mer

Google Adwords

Adwords är Googles plattform för sökannonsering. Google Adwords ger annonsörer möjligheten att synas i sökresultatet när konsumenter söker efter dina tjänster eller varor. Med Adwords kan du dra nytta av de många miljoner sökningar som görs varje dag på Google och i Googles nätverk, bestående av tusentals sajter på internet. Därmed är det viktigt att använda Adwords för att göra just ert företag synligt inför många potentiella kunder. I dag finns det över en miljon företag som litar på Google Adwords. Största anledningarna till detta är att kunderna lätt kan hitta ditt företag och man har möjlighet att nå kunderna över hela webben.

Läs mer

Google Shopping

Shopping online fortsätter växa med otrolig fart. Google shopping eller “Product listing ads” (PLA) är Googles snabbast växande annonsformatet just nu. 2015 har antalet sökningar som triggat shopping-annonser vuxit med över 100%. Shopping ads är till för online-, offline- och multichannelannonsörer. För en traditionell E-handlare står shoppingannonseringen för omkring 20-30% av totaltrafiken som kommer från Google-annonsering.

Läs mer

Remarketing Lists for Search Ads

Det är ingen nyhet att återkommande kunder tenderar vara mera lönsamma än nya kunder. Traditionellt är cirka 30% av alla webbplatsbesökare återkommande besökare. Det är heller inte ovanligt att återkommande besökare har 100% högre konverteringsgrad än nya besökare. Vad kan vi göra för att öka antalet återkommande besökare samt öka konverteringssannolikheten ytterligare? Svaret stavas Remarketing lists for search ads och Customer Match.

Läs mer

DSA - Dynamic Search Ads

DSA-kampanjer är en viktig del av SEM-mixen. DSA-kampanjer är framförallt viktiga för annonsörer med stora produktportföljer och ett mycket bra komplement till den manuella och/eller feedbaserade sökannonseringen. DSA fungerar så att google spindlar igenom annonsörens webbplats och skapar relevanta sökord, landningssidor och annonser baserat på innehållet. Detta annonsformat tenderar att vara mycket attraktivt för användaren och driver mycket goda resultat, främst eftersom relevansen är på en mycket hög nivå.

Läs mer

Gmail Native Ads

Direktmarknadsföring är en viktig del av marknadsföringsmixen. Nu kan du även nå ut till gmail användare med kreativa annonsformat. Som referens - cirka 30% av Sveriges befolkning använder Gmail. Kanalen är framförallt spännande givet de kreativa inriktningsmöjligheter. Du kan alltså rikta annonseringen mot enbas av sökord (exempelvis närmaste konkurrenterna), intressen, Customer Match eller demografier.

Läs mer

Kontakta oss

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Ulrik Rydén - ulrik.ryden@keybroker.com, +46 763 249 485