Programmatic

Bokar ni annonsutrymme genom att ringa publicister? Eller låter ni er mediabyrå ringa och boka för er? Om ja, har ni fastnat i tiden då kedjerökande kreativa chefer som Don Draper var stora och dominerade reklambranschen. Det är old fashioned. Och nu snackar vi inte om drinken, utan sättet att köpa media.

Vad är Programmatic?

Visste du att prognosen säger att år 2025 kommer 95% av all media köpas programmatiskt? Alltså att även annonsplatser i tidningar, radio, utomhus samt i TV kommer köpas enligt förbestämda regler. Eller att du kan göra det redan idag?

Enkelt uttryck samlar programmatiska annonsköp ihop dina annonser, data och mål, och bestämmer vilka visningar som skall köpas på ett effektivare sätt än vad en människa kan göra. Just ordet ‘programmatic’ syftar på hur kampanjer bokas, analyseras, optimeras och hur annonser köps i realtid. Med andra ord, genom att köpa annonser programmatiskt sparar du tid och pengar och kan nå dina kunder på ett mer effektivt och smartare sätt.

Annonsköp som sker med hjälp av programmatic-principen kan definieras som "automatisering av manuella processer och som ett beslut för köp och försäljning av media förstärkt av matematiska algoritmer och data”. Eller helt enkelt automatisering. Samtidigt är programmatic ett buzz-word. Så låt oss vara helt ärliga, det råder en hel del förvirring runt termen och det finns väldigt få som faktiskt vet vad den innebär. Låt oss gå djupare in på vad programmatic är och skillnaden mellan programmatic direct och real-time bidding.

Vårt erbjudande för Programmatic

Insikt

- Målgruppsanalys

Taktik

- Content-strategi
- Målgruppsstyrning

Genomförande

- Content-produktion
- Kontouppsättning
- Kampanjhantering

Utvärdering

- Kampanjrapportering

Vi hjälper er att komma igång med Programmatic

1. Vi skapar banner-annonser, eller anpassar befintligt material

2. Vi publicerar & optimerar dina kampanjer

3. Vi analyserar och rapporterar resultatet

Case


Femfaldig ökning på 24 timmar

Exempel på vårt arbete inom Programmatic

Programmatic Direct

Programmatic direkt, även känt som “programmatic guaranteed”, “programmatic premium” och “programmatic reserved”, är automatiserade annonsköp utan auktion. Största skillnaden till klassiska direktköp är att med programmatic direct kan du boka annonsvisningar till ett bestämt pris, när du vill. Detta då allt sköts genom sofistikerade annonseringsplattformar. Varför skall du använda programmatic direct? Om du exempelvis vill få ett garanterat antal annonsvisningar på en specifik webbsida eller i ett nätverk under en viss tidsperiod, då är programmatic direct lösningen för dig.

Läs mer

Real-Time Bidding

Till skillnad från programmatic guaranteed är RTB eller Real-Time Bidding den renaste formen av auktionsbaserad annonsköp. Varför skall vi använda real-time bidding för att köpa annonser? En av de främsta fördelarna med RTB är att det är ett mycket mer effektivt sätt att köpa annonsutrymme än genom direktförsäljning. Med RTB behöver du inte köpa annonsutrymme genom flera olika annonsnätverk, utan du når i stort sett alla annonsplaceringar i hela världen genom ett enda system (ad exchange). Andra stora fördelar med RTB, jämfört med klassiska annonsköp, är att du kan köpa endast visningar som är relevanta för dig, till ett pris du är beredd att betala för visningen. Med andra ord är RTB i dagsläget det mest kostnadseffektiva sättet att köpa annonsvisningar.

Läs mer

Varför Programmatic?

Människor gör misstag. Med hjälp av programmatic kan vi alltså utesluta den sortens mänskliga fel. En av tankarna med programmatisk annonsering är att på sikt utesluta sannolikheten för mänskligt felande från annonsköp och kampanjhantering. Istället kan vi låta robotar (sic!) ta hand om det. Människohjärnan kan som bekant lösa bara ett problem i taget, medan robotar och datorer kan lösa tusentals. Med andra ord är mjukvaror/robotar mycket mera effektiva, vilket möjliggör att du kan annonsera bredare (och mot en större målgrupp), med flera, bättre och mer relevanta annonser. Annonser som är bättre optimerade mot dina mål. Kontentan är att du räkna med en högre ROI, mindre arbete och lägre kostnader.

Dagens konsumenter har blivit allt mer fragmenterade, vilket gör det svårare att följa dem och nå dem i rätt tid, miljö och enhet. Programmatic är lösningen.

Programmatisk annonsköp är datadrivna. Dagarna då du litade till din (eller mediabyrås) magkänsla kring vad dina potentiella kunder kommer att gilla. Med programmatiska annonsköp fattas alla beslut baserad på data, inte intuition. Addera möjligheten att rikta din annonsering baserat på plats, enhet, tid på dagen och beteende och dina möjligheter att visa relevanta annonser för rätt person vid rätt tillfälle har aldrig varit bättre.

Då och då dyker det upp företeelser som revolutionerar hela annonsbranschen. På 50-talet var det TV. På 90-talet internet. Under de senaste årtiondena har digitalt utvecklats en hörnsten inom reklambranschen. Men det finns en sak till som kommer att ändra hela digitala reklambranschen: programmatiska annonsköp. Annonseringsbranschen rör sig mot automatisering, snabbare än någonsin. Automatiserade annonsköp via programmatic är den starkaste drivkraften bakom en snabbt växande bransch. I år investeras 15 miljarder dollar på programmatic vilket motsvarar 25% av digitalkakan. Det är en ökning på nästan 5 miljarder dollar jämfört med 2014. Med andra ord växer programmatiska annonsköp med sjumilakliv och kastar samtidigt om spelplanen för hur vi köper annonser.

Kontakta oss

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]