Marketing automation

Marketing automation är ett begrepp som det pratas mer och mer om bland både Marknadschefer och Säljchefer, men vad innebär det och vad är syftet? Och kanske viktigast av allt hur kan det hjälpa just din organisation att effektivisera er leadhantering och i slutändan sälja mer?

Vad är Marketing automation?

Om vi skulle börja med att beskriva principen Marketing Automation skulle vi göra det enligt följande:

”Syftet med marketing automation är att genom automatiserad kommunikation nå fler potentiella kunder för att skapa leads och i nästa steg värma och kvalificera dessa leads. Detta gör att säljorganisationen slipper ringa kalla samtal och kan fokusera på leads som är varma.”

Oavsett vilket sytem man väljer så består de av tre olika faser, där vi valt att kalla den första fasen för Attrahera. I denna fas kan vi se till att alla era marknadsaktiviteter som driver besökare till siten samverkar med det valda Marketing Automation-systemet. Det vi gör är att implementera kod på siten som spårar besökarnas beteende, det finns även möjlighet att på olika sätt samla in e-mail adresser t.ex. genom ett formulär. Dessa e-mail-adresser slussa därefter direkt in i Marketing Automation systemet tillsammans med det spårade beteendet. På detta sätt får du ett facit på vad besökaren har gjort på din site och vilka eventuella tjänster han/hon har tittat på.

Fas 2, som vi valt att kalla Vårda, går ut på att underhålla och värma upp era prospekt. Detta görs framförallt med hjälp av så kallade Drip mail t.ex. Nyhetsbrev och Seminarieinbjudningar. Syftet är att med jämna mellanrum skicka ut mail med innehåll som dina mottagare kan tänkas uppleva intressant. I denna fas utnyttjar man även en uppsättning avancerade regelverk som ligger till grund för Kvalificeringsfasen i Fas 3.

När ett lead väl är inne i Vårda fasen så kommer de automatiskt att gå in i den tredje fasen som vi valt att kalla Kvalificera. Här utvärderas och poängsätts varje lead baserat på hur de har interagerat med våra mail. När ett lead har fått tillräckligt höga poäng för att vi ska anse det som varmt så meddelar systemet automatiskt säljavdelningen att leadet är varmt och bör kontaktas.

Baserat på dessa tre faser och möjligheten att koppla ihop systemet med ert CRM system kan vi skapa en logik som automatiskt bearbetar, kvalificerar och levererar varma leads direkt till era säljare. På så vis kan era säljare sluta ringa kalla samtal och istället fokusera på det som är viktigt: Att stänga affärer!

Vi hjälper er komma igång med Marketing automation

1. Vi hjälper er välja rätt system för er verksamhet

2. Vi bygger all logik utifrån er säljorganisation och implementerar systemet

3. Vi utbildar er personal och hjälper er komma igång

Varför Marketing automation?

Svaret är ganska enkelt, först och främst för att minimera mängden kalla samtal. Effekten av att minska mängden kalla samtal säljavdelningen ringer kommer avspegla sig genom hela er säljprocess. Aberdeen Research Group har nyligen gjort en undersökning där de har tittat på ca 180 organisationer och jämfört hur deras säljavdelningar har presterat innan och efter en implementering av ett Marketing Automation system. Skillnaden är slående på alla mätpunkter, t.ex. så har företagen ökat andelen stängda affärer med 30% efter att de börjat använda ett lead scoring verktyg.

Kontakta oss

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Ulrik Rydén - ulrik.ryden@keybroker.com, +46 763 249 485