CRO - Konverteringsoptimering

Alla marknadsaktiviteter företag ägnar sig åt driver besök till företagets webbsida. I snitt är det endast 1% - 3% av alla besökare som handlar något. Tänk om det fanns ett sätt att öka den andelen, då skulle alla investeringar i marknadsaktiviteter öka i effektivitet. Låt oss presentera konverteringsoptimering.

Vad är CRO - konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering handlar om att skapa en bättre användarupplevelse så att fler besökare av en webbsida väljer att utföra den aktivitet webbsidans ägare vill att de ska göra. Det kan handla om allt från att köpa en produkt till att fylla i en kontaktförfrågan eller att ladda ner ett White paper.

Konverteringsoptimering utnyttjar möjligheten att spåra användarbeteende online för att dra slutsater kring om det går att effektivisera konverteringsflödet och hur man i så fall går till väga. Med hjälp av effektiva verktyg har man möjlighet att testa nya hypoteser, A/B-testa alternativ och utvärdera om man lyckats effektivisera konverteringsflödet. En förbättrad konverteringsgrad förbättrar din affär genom att öka effektiviteten på all trafik som drivs till webbsidan.

Vårt erbjudande inom CRO - konverteringsoptimering

Insikt

- Visuell analys
- Heuretisk analys
- Kvalitativ research
- Kvantitativ research

Taktik

- Hypotes & Strategi

Genomförande

- Validering
- Implementering
- A/B-testning

Utvärdering

- Rapportering

Case


Hitta problemen och lös dem

Exempel på vårt arbete inom CRO - konverteringsoptimering

När vi hjälper en kund med konverteringsoptimering går vi igenom fyra steg:

Visuell analys

  • Identifiera uppenbara fel - finns det något på sidan som inte fungerar eller är ett uppenbart hinder?
  • Lågt hängande frukt - finns det best-practice som bör implementeras?
  • Vad är viktigast på sidan - är det som tar störst plats/syns tydligast på sidan i linje med målen?

Test & mätning

  • Styrka vår visuella analys samt identifiera friktion - var stöter användarna på hinder, vad söker användarna och var sker stora avhopp?
  • Kvalitativ research - Var upplever användarna hinder och friktion?
  • Kvantitativ research
    • Teknisk analys – finns det några uppenbara tekniska hinder?
    • Målspårning – kan vi förstå användarnas beteende på sajten?
    • Mousetrackning – kan vi se tydliga mönster i användarnas navigation på sajten?

Analys & hypotes

  • Ta fram hypoteser och förändringar - hur kan vi använda det vi kommit fram till i vår visuella analys samt identifierat i våra test och mätningar?

Validering & implementering

  • Implementering - i samråd med kund och webbyrå – vad är möjligt och inte möjligt att implementera?
  • Mätpunkter och kontroll
    • Hur mäter vi resultat av våra förändringar?
    • Vilka förändringar bör vi genomföra med kontrollgrupp (A/B-test)?

Den här processen kan användas löpande för att kontinuerligt förbättra webbsidans effektivitet.

Kontakta oss

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Ulrik Rydén - ulrik.ryden@keybroker.com, +46 763 249 485