Smarta högtalare blir allt vanligare

Publicerad

Smarta högtalare blir allt vanligare

I en amerikansk studie har 40 miljoner smarta högtalare kartlagts i USA, vilket är nästan dubbelt så många som för ett halvt år sedan. Till skillnad från tidigare tekniktrender såsom wearables och vr-teknik, verkar smarta högtalare ta påtaglig fart på den globala marknaden. Användningen av produkter såsom Amazon Alexa och Google Home äter direkt av både skärmtid (mobil, dator, tablet och TV) och klassiska kanaler (radio och tidningar) vilket gör utvecklingen relevant för annonsörer.

Läs mer på Search Engine Land

Youtube inför strängare regler för kanaler som bär annonser

För att brandreklam ska läggas upp på passande kanaler och inte till exempel extremistvideos, inför Youtube striktare regler för vilka kanaler som har möjligheten att visa annonser i sina videos. Tre områden tas upp i uppdateringen är: 1) En ny tröskel bestående av 1.000 prenumeranter och 40.000 visningar under de senaste 12 månaderna införs, 2) Google kommer manuellt säkerställa att videos uppfyller kraven, och 3) annonsörer får mer kontroll i form av ett nytt lämplighetssystem.

Läs mer på Marketing Land

Google inför sidhastighet som rankingfaktor i mobilt sök

Google meddelar att de under juli 2018 kommer att införa sidhastighet som en rankingfaktor i mobilt sök. Sidhastighet har varit del av desktop-sök sedan 2010 men det här blir första gången faktorn tas med på mobil. Det finns inga tydliga siffror på hur snabba eller långsamma sidor som påverkas, men Google rekommenderar att utvecklare tar helhetshastigheten i beaktande. Med det sagt kan relevans ge hög ranking även om en sida är rätt långsam påpekar Google.

Läs mer på Search Engine Journal

Kontakta oss

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]