Roamingavgifterna försvinner - så kommer det påverka marknadsföring online

Publicerad

EU-kommissionen kom igår överens med medlemsländerna om att roaming-avgifterna för konsument ska slopas helt. Ett högt tak för surf kommer att finnas och vara proportionerligt mot kostnaden för ditt mobil-abonnemang. Ett abonnemang som kostar 30 euro ska exempelvis ge 7,8 gigabyte fri surf utanför hemlandet varje månad.

Eftersom mobilen blivit vårt förstaval när det gäller att inhämta information och att interagera med andra i sociala medier ser vi att det här kan innebära förändringar i online-marknadsföring när turister kan surfa fritt inom EU.

1. Glöm inte att slå på andra språk i dina SEM-annonser.

Vi tar det enklaste först. Vill du nå människor från andra länder med dina sökmotorannonsering i Sverige? Slå på de skandinaviska språken för dina svenska sök-annonser, och alla andra EU språk för dina engelskspråkiga. I mobilen är sökmotorannonsering extra kraftfullt eftersom skärmen är mindre och en användare måste skrolla ner för att hitta de organiska sökresultaten. Dessutom torde en spansk turist som upptäckt att det svenska vädret kräver en halsduk vara tämligen öppen gällande vilken butik hon kan tänka sig handla i.

2. Instagram kommer att bli en fantastisk kanal för resebranschen.

Instagram moment har blivit ett uttryck för ett tillfälle som är väldigt vackert. Det kan vara en solnedgång på Santorini, en undangömd kanal i Venedig eller en fjord i längs Hurtigrutten. När människor inte längre behöver tänka på att slå av sin mobilsurf utomlands i EU kommer sannolikt fler semesterfoton hamna direkt på Instagram. Det här är bra nyheter för alla i resebranschen. En typiskt regnig svensk sommar blir än mer regnig när du ser kompisarnas ben vid poolen på mallis. Det är där och då du vill annonsera ut dina billiga flygresor, din charterresa eller ditt hotell på Malta.

3. Local seach ads kommer att öka

Utan roaming-avgifter blir turistkartorna till del onödiga. Google Maps är alltid uppdaterat, visar dig var du kan hitta det du behöver och dessutom behöver du aldrig tvivla över var du är på kartan. Det gör att vi tror att den avskaffade roaming-avgiften kommer att göra annonsering i Google Maps mer effektivt. En turist som letar efter ett café kan i Google maps få fram recensioner, öppettider och hur de hittar till det.

Mobilen blir allt viktigare i arbetet i att nå potentiella kunder online. Kontakta oss på Keybroker så hjälper vi dig marknadsföra ditt bolag via mobilen.

Kontakta oss

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]