Omnichannel kräver att du sätter kunden i centrum

Publicerad

I tisdags lanserade PostNord sin e-barometer. En av de stora lärdomarna var att svenska e-handlare fortfarande har långt kvar till full Omnichannel. När PostNord analyserat dem utifrån ett frågeformulär visar det sig att det genomsnittliga Omnichannel-indexet är 52 på en hundragradig skala.

Omnichannel handlar om att erbjuda en sömlös helhetserfarenhet från alla kanaler. Oavsett hur din kund väljer att interagera med dig bör han eller hennes köpresa vara enhetlig och och alla delar integrerade i varandra och varje kanal stöttar upp de andra.

Ominchannel handlar om mer än click and collect. Det handlar om att du att din mobilsida visar inventory i den fysiska butik som ligger närmast kunden, det handlar om att dina sökmotorannonser antingen visar trendande försäljning eller produkter du har för mycket av i ditt lager. Det kan också handla om att använda dynamic product adverts på Facebook för att nå en kund som lagt en vara i sin digitala kundvagn men inte fullföljt köpet. Du kan avlasta din kundtjänst genom att skaffa en chatbot på messenger som tar hand om enkla frågor och returer.

Men varför har inte svenska företag kommit längre med Omnichannel när alla vet att det är lönsamt?

Det beror antagligen på att man byggt upp sina tekniska lösningar för att möta utmaningar och nya kundbeteenden där och då. Det är naturligt i en värld som drivs så fort framåt som den digitala. Därför kan din mobilsida kanske inte hämta lagersaldo från ditt lagersystem. Din hemsida kanske inte har den spårning och taggning som behövs för att du ska kunna ägna dig åt effektiv remarketing. Kanske har de tekniska lösningar som man valt varit dyra och investeringen ännu inte återvunnen.

Problemet är att du väldigt snart kommer ha konkurrenter som kan erbjuda dina kunder en mer komplett Omnichannel-upplevelse. Den som startar försäljning online idag kommer att sikta på 100 % Omnichannel. Du kan dessutom räkna med att någon av dina konkurrenter snart kommer att öka sitt erbjudande. Och hur länge tror du egentligen det dröjer innan vi har Amazon i Sverige?

Det kan vara svårt att prioritera om de resurser som krävs. Och uppgiften kan verka ouppnåelig. Men du kan öka din försäljning genom att ta ett steg tillbaka och sätta dina kunder i centrum. Vilka är de? Vilka är lika dem men går till dina konkurrenter? Vad är det de efterfrågar?

Utifrån svaren på de frågorna kan du se över ditt Omnichannel-erbjudande och prioritera fram de mest relevanta satsningarna. Kom ihåg att skilja på vad kunder kan acceptera från vad de faktiskt vill ha. Vi på Keybroker hjälper dig gärna bredda ditt Omnichannel-erbjudande. Kontakta oss i formuläret nedan så bokar vi ett förutsättningslöst möte.

Kontakta oss

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Ulrik Rydén - ulrik.ryden@keybroker.com, +46 763 249 485