Snapchat testar konverteringsspårningen Snap Pixel

Publicerad

Ökad transparens för annonsering på Facebook

Facebook driver ett initiativ där användaren ska kunna klicka på "Se annonser" på en Facebook-sida för att se alla annonser på Facebook, Instagram och Messenger som är styrda från sidan. Detta oberoende om användaren är del av målgruppen för annonserna eller inte. Alla sidor på Facebook kommer ingå i uppdateringen, och alla annonser kommer behöva kopplas till en sida. Initiativet har sin grund i debatten om politisk annonsering, testperioden startar i Kanada och enligt planerna ska uppdateringen rullas ut globalt under 2018.

Läs mer på Facebook Newsroom

Google introducerar nya online-till-offline funktioner

Lagom till julshoppingen rullar Google ut några nya funktioner som gör det lättare att driva och mäta trafik från online annonsering till fysisk butik. funktionerna inkluderar röststyrd lokal lagersökning som svarar på frågan "Var kan jag köpa x nära mig?", ett lokalt lagersökningsformat för displayannonsering, samt uppdateringar i Store Visits.

Läs mer på Search Engine Land

Snapchat testar konverteringsspårningen Snap Pixel

Snap Pixel har tagits fram för att låta annonsörer mäta hur annonser på Snapchat påverkar trafiken till och på annonsörens hemsida. Längre fram är tanken att möjliggöra retargeting och skapandet av lookalike audiences. Genom Snap Pixel vill Snapchat närma sig Google, Facebook, LinkedIn och Twitter vad gäller möjligheten att mäta konvertering. Snap Pixel testas för tillfället och förhoppningen är att snart kunna rulla ut produkten globalt.

Läs mer på Marketing Land

Kontakta oss

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]