Instagram prövar ny annonsdesign

Publicerad

LinkedIn lanserar video-annonsering 2018

LinkedIn har meddelat att video-annonsering betatestas och ska rullas ut till alla annonsörer under första halvan av 2018. Video-annonserna kommer spelas upp automatiskt i flödet, i en egen ruta med texten Promoted för att tydliggöra annonsinnehållet. Målgrupper kommer kunna väljas precis som i all annan annonsering på LinkedIn.

Läs mer på Marketing Land

Twitter introducerar ett nytt videofokuserat annonsformat

Twitter inför ett annonsformat de kallar för Video Website Cards. Formatet består av en video som börjar spela automatiskt och en redigerbar rubrik. Formatet öppnas upp till en större video och en förhandsvisning av hemsidan, och för sedan användaren till annonsörens hemsida när annonsen klickas på. Twitter meddelar också att annonsformatet kan optimeras för visningar, klick eller awareness. Formatet är tillgängligt på alla marknader.

Läs mer på TechCrunch

Instagram prövar ny annonsdesign

Förra året gjorde Instagram annonsers call-to-action knapp mer iögonfallande genom att byta ut knappen till ett avlångt fält under hela annonsbilden eller -videon. Ett par månader efter detta gjordes en ny uppdatering där fältet bytte färg från vitt till blått efter 4 sekunder, för att dra användarens uppmärksamhet till sig ytterligare. Nu testas en uppdatering där färgen inte ändras till blått, utan dynamiskt till annonsens dominanta färg. Genom denna uppdatering kan Instagram göra annonserna tydliga men samtidigt subtila nog för att flika in fler annonser i flödet.

Läs mer på Marketing Land

Kontakta oss

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]