Google uppdaterar kvalitetsgranskning av röststyrda sökresultat

Publicerad

Google uppdaterar kvalitetsgranskning av röststyrda sökresultat

Google uppdaterar sina riktlinjer för kvalitetsgranskning av Google Assistant och röststyrda sökresultat. Riktlinjerna liknar de för vanliga websökningsresultat, men skiljer sig rätt naturligt i den aspekten att ingen skärm kan användas för att bedöma kvaliteten. Detta betyder bland annat att innehållet bör svara tydligt på den fråga som ställs, och det snabbt, då ingen skärm finns tillgänglig för att ögna igenom resultaten. Google listar tillfredsställande information, längd och formulering som viktiga dimensioner i röststyrda sökresultat.

Läs mer på Search Engine Land

Instagram rekommenderar inlägg i användarens flöde

En ny sektion har lagts till på Instagram där 3-5 rekommenderade inlägg flikas in i användarens flöde. Sektionen markeras tydligt och baseras på inlägg gillade av konton som användaren följer. Till skillnad från möjligheten att följa hashtags som nyligen rullades ut, är denna funktion inte opt-in, vilket betyder att användaren får rekommendationer i flödet vare sig hen gillar det eller inte. Åsikterna kring uppdateringen går med andra ord isär.

Läs mer på TechCrunch

Amazon diskuterar annonseringsmöjligheter på Alexa

Amazon lär diskutera annonseringsmöjligheter på Alexa och röststyrd sökning med stora varumärken såsom Pocter & Gamble. Intresset för röstbaserad annonsering är stor men attraktiva lösningar som även tydliggör vad som är reklam och undviker konsumentbedregeri är ännu till stor del under utveckling. Spekuleringar finns det därför betydligt mer av än fakta.

Läs mer på Search Engine Land

Kontakta oss

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]