Hur Facebook tog över världen – och vad du kan lära dig av dem

Publicerad

2006 öppnades en social medieplattform upp för allmänheten. Plattformen hette Facebook och hade tidigare bara varit öppen för studenter vid vissa amerikanska universitet. En Face book är egentligen en bok där alla studenter på en skola, college eller universitet finns med med ansikte och namn, helt enkelt för att presentera alla studenter för varandra.

På plattformen kunde en användare lägga upp grundläggande information om sig själv, bilder och små statusuppdateringar där han eller hon berättade vad hon gjorde. Detta var egentligen allt.

Marknaden för sociala medieplattformar var egentligen redan översvämmad. MySpace hade just passerat sin 100-miljonte medlem och skulle inom några månader värderas till 12 miljarder dollar. I Sverige hade Lunarstorm 100 000 användare inloggade varje dag.

Så hur gick Facebook från att ha varit en kaxig uppstickare till att bli världens största sociala nätverk, med fler medlemmar än den katolska kyrkan?

Gratis och snyggt

Idag är Facebook efter Google världens största marknadsföringsplattform. Men när plattformen lanserades hade de flesta sociala nätverk svårt att omsätta sina användare till pengar. Deras lösningar var inte alltid bra.

Några, däribland Lunarstorm, delade upp sitt sociala nätverk mellan dem som betalade för sig och dem som inte gjorde det. Genom att betala kunde användare få fler funktioner, mer status inom det sociala nätverket och en bättre användarupplevelse. Men det skapade också en känsla av att en vanlig gratisanvändare inte var särskilt välkommen.

Den stora giganten när Facebook lanserades var MySpace. De valde att inte dela upp sitt sociala nätverk, men hade istället en intensiv banner-annonsering, överallt och hela tiden. Plattformen gjorde till och med en uppgörelse med Google på nära 9 miljarder kronor för 3 års tillgång till annonseringsyta. De stora reklamblocken gjorde att sidan upplevdes som plottrig och tung. Användare gillar inte sånt.

Facebook har istället valt att placera en ganska begränsad mängd annonser som dessutom är tämligen diskreta. Annonser har dessutom blivit en naturlig del av vårt flöde. Facebook upptäckte att sociala medier innebar att annonser kunde få ett större värde där än på andra platser, men mer om det senare.

Vi är oss själva på Facebook och våra relationer är verkliga.

När Facebook började sitt segertåg i den digitala världen var det självklart att skilja sin online-person från sin verkliga fysiska person. Utanför arbetet hade vi mejl-adresser som [email protected] och på både MySpace och Lunarstorm hittade vi på kreativa nicks för att beskriva vår digitala person. Själva namnet Lunarstorm kommer förresten från grundarens flickväns nick på Stajl Plejs.

Facebook gjorde annorlunda. De krävde att du var dig själv även online. Heter du Fredrik Holmén i den verkliga världen så gör du det även på Facebook. Det hade två stora fördelar. Dels lockade inte alltid anonymiteten fram det bästa ur människor, ett problem Twitter fortfarande dras med. Genom att koppla användarkonton tydligt till en faktiskt identitet fick människor ta ansvar för vad de skrev på Facebook även på fikarasten. Det andra var att det var lätt att porta sina IRL-relationer till det sociala nätverket. Saknar du din bästa kompis från gymnasiet? Hon är lätt att lägga till på Facebook.

Filterbubblornas välsignelse

En av Facebooks verkliga innovationer var filterbubblorna. Det handlar i grund och botten om att du får se de inlägg från dina vänner som du är mest intresserad av. Facebook använder algoritmer för att räkna på hur mycket reactions en användare får på sina poster, hur du reagerat på användarens tidigare inlägg och hur populärt inlägget är i sig. Detta, tillsammans med en rad andra mätpunkter gör att ditt flöde och din upplevelse på Facebook ser annorlunda ut än alla andras. Vi ser bara några procent av de inlägg våra vänner lägger upp. En småbarnsförälder kommer ha en Facebook som handlar om familjeliv, bröllop och mammabloggar. Ett främlingsfientligt nättroll kommer att ha sin feed fylld av sidor som handlar om invandringens baksidor. Den debatt om filterbubblornas negativa effekter som varit så intensiv på sistone handlar till syvende och sist om de människor vi är.

Det här sträcker sig även till marknadsföring. Genom att använda dessa algoritmer kan Facebook få en hyfsad koll på vem du är vilket vi som annonserar kan använda för att du ska få marknadsföring du kan ha nytta av. Men mer om det senare.

Låt andra göra jobbet – men äg plattformen.

Facebook har under hela sin livstid varit öppna för att låta andra göra plattformen bättre. Plattformen rekryterade företag till att möta sina kunder just där och erbjöd dem till en början möjligheten till stor viral spridning. Utvecklare har kunnat bygga allt ifrån chatbots till spel självständigt från Facebook, men i plattformen.

Samtidigt har Facebook över tid behållit kontrollen över sin plattform. Har du märkt att inbjudningarna till Farmville torkat ut? Och att antalet posts med texten ”ni kan aldrig ana vad som hände sedan…” nästan helt försvunnit ur ditt flöde? Det är för att Facebook alltid ser till att behålla kontrollen och när en företeelse på något sätt försämrar användarupplevelsen har inte plattformen några problem med att strypa dess spridning. Likadant har Facebook steg för steg och i takt med att allt fler användare finns på plattformen minskat möjligheterna till organisk spridning för företag.

Du behöver inte vara först – om du är störst.

Medan dess föregångare mötte sina utmanare med att ignorera dem och göra sin grej har Facebook i det närmaste satt en ära i att antingen köpa sina konkurrenter, eller att kopiera deras unique selling point. När Twitter hittade sitt format i att bli en informationskanal för kändisar, politiker och debattörer satte sig inte Facebook och surade över det. De lanserade funktionen ”Följ” istället, där människor kunde följa de posts publika profiler gjorde utan att vara vänner med dem. När Instagram växte snabbt valde Facebook att köpa företaget. På sistone har Snapchat kommit att etablera en stark närvaro i yngre åldersgrupper. Facebooks svar har återigen varit att konkurrera genom att kopiera. Stories – det vill säga inlägg som självförstör inom 24 timmar har kopierats rätt av, likaså det Snapchat kommit att bli mest känt för, filters.

Genom att kopiera eller köpa upp sina konkurrenter kan Facebook förlita sig på sina två styrkor, sin enorma räckvidd och sin detaljerade targeting.

Räckvidd och targeting

1,9 miljarder användare. Det är fler än antalet människor som bor i Europa, Nordamerika och Sydamerika - tillsammans. Så många Facebook-användare finns det. Tror du att det bara är unga som använder sociala medier? I Sverige finns det större andel dagliga användare i åldersgruppen 65-74 år som gymnasieungdomar. Det är en enorm räckvidd.

Räckvidden paras med en klar koppling till din identitet. Medan andra annonsplattformar måste ta bakvägar för att följa människor över flera plattformar så är du alltid dig själv på Facebook. Det spelar därför ingen roll om du sitter på din stationära dator, använder din laptop eller snabbscrollar på mobilen, du är alltid du på Facebook.

En försäljare kan till exempel ladda upp e-mailadresser från sin kundklubb för att nå dem även på Facebook. En Facebook-pixel kan knyta ihop ett besök på din hemsida med en identitet på Facebook för att du exempelvis ska kunna marknadsföra en TV till människor som lagt den i sin kundkorg men sen inte genomfört köpet.

Fundera också på hur mycket information du delar med dig av på plattformen. Det dina vänner ser ser också Facebook och kan använda för bättre targeting. De kan identifiera vilken filterbubbla du befinner dig i och utifrån det skapa en profil över dig. På det sättet kan Facebook bland annat skapa lookalike audiencies, som riktar sig mot personer som liknar dem som redan gillar din Facebook-page.

Vill du ha hjälp att marknadsföra dig på världens största sociala nätverk? Kontakta oss i formuläret nedan så hjälper vi dig.

Kontakta oss

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]